יום רביעי, 2 באפריל 2014

הלילה הזה כולו הוצאות

בעוד כשבועיים נשב כולנו לארוחה מושקעת, אחרי שקנינו מתנות לחג ובגדים חדשים, ותכננו את הבילויים של חול המועד. זה טוב ויפה, אבל עולה כידוע לא מעט כסף. חג החירות מביא איתו הוצאות לרוב, ועבור רבים מאיתנו יחד עם המצות מעמיק האוברדרפט. שאלנו כמה משפחות מאשכול איך הן מתארגנות לחג: על מה מוציאים, במה חוסכים, ואיך מסתדרים עם העלויות • נגה גדג'

משפחת לסרי מתלמי אליהו

שני ודודי, רוני (10) אייל ואיתי (תאומים בני 9)

איפה תעשו את הסדר? 
שני: "זאת שאלת השנה (-: אנחנו עושים את החג שנה אצל חמותי ושנה אצל ההורים שלי, שניהם באופקים. השנה נהיה כנראה אצל אמא שלי. נהיה 20 איש: אחים, ילדים, חתנים, דודים".
כמה תעלה לכם ארוחת החג? 
"אנחנו מתארחים, אז אין לנו כמעט הוצאות על אוכל. אמא שלי מבשלת את הכל, ואנחנו נמצאים אצלה כל החג. יוצא שאין לנו כמעט הוצאות על אוכל כל השבוע של פסח".
אתם קונים מתנות לחג?
"אנחנו קונים מתנות רק למארחים. קונים מתנות צנועות, אמא שלי בן אדם צנוע ומבקשת שנביא מתנה צנועה".
תצבעו את הבית? תשפצו?
"לא משפצים כל שנה. השנה אנחנו לא משפצים אבל תמיד מתחדשים במשהו לכבוד החג, כלים נגיד או מפה. יש לנו מנהג שבפסח אנחנו קונים או מקבלים מצעים חדשים".
תקנו בגדים חדשים?
"כל פסח אנחנו קונים בגדים חדשים לכל המשפחה. לא צריך להיות סט קומפלט, אבל חולצה או איזשהו פריט חדש. השנה לא נקנה כי אח שלי התחתן חודש לפני פסח אז כבר קנינו בגדים לחתונה שלו".
באיזה הוצאות כרוך החופש לילדים – רשמתם לקייטנה או שתגייסו את סבתא?
"יש לנו שלושה ילדים, והחופש שלהם מתחיל שבוע לפני פסח. אין לנו הוצאות על קייטנות או סידור לילדים - בשבוע הראשון אני עובדת והילדים רוב הזמן אצל אמא שלי, ובשבוע של חול המועד אני עובדת חצי יום ודודי לא עובד, כך שהילדים איתו בבוקר ואני מצטרפת בצהריים".
תצאו לבילויים בחול המועד?
"כל שנה בפסח יש לנו פיקניק משפחתי, ובכלל השבועיים האלו כרוכים בהוצאות - מוציאים מדי פעם כסף על סרט, נסיעות, או אוכל בחוץ. אנחנו משתדלים שהבילויים יהיו בהתאם לתקציב ולא מעבר. אנחנו לא משתגעים, לא נוסעים לבתי מלון או לצימר אבל כן מוציאים כסף על הבילויים עם הילדים והמשפחה.  אנחנו משתדלים לחסוך במשהו אחד כדי שנוכל להוציא יותר על דברים אחרים.
"פסח כרוך בהוצאות מיוחדות, אבל חגים הם דבר שמח ואנחנו שמחים להוציא כסף על דברים טובים".

משפחת שטרן מעין הבשור

אתי ושלמה, שתי בנות וחמישה נכדים

איפה תעשו את הסדר? 
אתי: "אצלנו בבית. נהיה 28 אנשים, הבנות שלנו עם החתנים והנכדים וחלק מהמשפחות של החתנים. משפחה מאוד מורחבת - כל דכפין בא אלינו".
כמה תעלה ארוחת החג? 
"אני והבנות שלי, סיון ודקלה, מכינות את רוב הארוחה, אבל כל מי שמגיע מביא משהו. שלחנו את התפריט בוואטסאפ וכל אורח לקח על עצמו לעשות משהו. מכיוון שאת בסיס הארוחה אנחנו מכינים רוב ההוצאה היא עלינו. זה לא מסתכם רק בליל הסדר כי רוב האורחים נשארים לישון אצלנו וגם למחרת הם אוכלים אצלי. זאת הוצאה מאוד כבדה, אבל זה מה שנקרא לארח ואני עושה את זה בשמחה גדולה. גם לאנשים שמתארחים יש הוצאות בחג – הם משלמים על הדלק, מביאים דברים, קונים מתנות".
אתם קונים מתנות לחג?
"מכיוון שאנחנו המארחים אנחנו לא קונים מתנות".
תצבעו את הבית? תשפצו?
"אני משתדלת לא לעשות שום שיפוץ לקראת פסח כי זה מכניס אותי ללחץ. אני מנקה כמובן, ברמות סבירות, ורוב ההוצאות על הבית הן סביב האירוח והלינה של האורחים אצלנו - אני קונה מצעים אם צריך, שמיכה אם חסר או מגבות".
תקנו בגדים חדשים? 
"אני משתדלת לקנות לנכדים בגדים לחג".
אתם יוצאים לחופשה בפסח? עוזרים לבנות עם הנכדים?
"אנחנו לא יוצאים לחופש, אבל כן מבלים עם הנכדים. אני מורה בחצי פנסיה אז כשהילדים בחופשה גם אני בחופשה ויכולה לעזור לילדות עם הנכדים. הקטנים נמצאים במסגרת בקיבוצים ושם אין חופש, אבל לגדולים יותר, בבית הספר ובגן של המושב, יש חופש של שבועיים, וכמובן שזה כרוך בהוצאות - אני אקח את הילדים לסרט או לבילוי, ניסע לטייל ביחד. ברגע שיוצאים עם הנכדים זו הוצאה – פה כרטיס למוזיאון, שם פיצה, אבל בשביל זה יש סבתא".

משפחת כספי מעין הבשור

ירון ונעמה, יואב (9), איתי (7) ומאיה (4)

איפה תעשו את הסדר?
"נהיה כנראה בעין גדי, אצל ההורים של ירון. בשנים האחרונות עושים את הסדר לא בחדר אוכל של הקיבוץ אלא בבית". כמה תעלה לכם ארוחת החג?
"אנחנו מתארחים, אז כמעט אין לנו הוצאות על הארוחה, אבל הקינוחים הם אחריות שלנו ואנחנו מביאים אותם".
אתם קונים מתנות לחג?
"אנחנו קונים מתנות רק למארחים. בדרך כלל עציץ או משהו מהמשתלה".
תצבעו את הבית? תשפצו?
"לא. אנחנו בקושי מנקים, הבית נקי מטבעו (-: אנחנו גרים בשכירות".
תקנו בגדים חדשים?
"אנחנו לא קונים בגדים לכבוד לפסח. נעמה: כשהייתי ילדה בקיבוץ קנו לכל הילדים סנדלים חדשים לחג. אנחנו נקנה סנדלים לקראת הקיץ, אבל לאו דווקא לפסח".
באיזה הוצאות כרוך החופש לילדים?
ירון: "הילדים יהיו בחופש יותר משבועיים, וזו בעיה. בחופשה כל כך ארוכה אני צריך לקחת ימי חופש, אין לנו ברירה כי אין לנו סבא וסבתא קרובים. אני אקח לפחות חמישה ימי חופש, וזה הרבה כסף. נעמה היא עצמאית ובפסח היא בקושי תעבוד". נעמה: "כשהילדים בחופש יש הרבה הוצאות בלתי צפויות, אפילו כשהם באים איתי לקניות אז החשבון יוצא הרבה יותר גבוה מקניות שהייתי עושה בלעדיהם".
תצאו לחופשה? תוציאו כסף על בילויים?
"הילדים הגדולים יהיו כמה ימים אצל סבתא וסבא בעין-גדי. בחול המועד זו בעיה לצאת לבילויים כי אנחנו משתדלים להתרחק ממקומות הומי אדם. היום כל דבר עולה כסף, אפילו אם יוצאים לטייל בטבע בכל מקום יש גזלן. זו בעיה כי 
צריך לשמור כסף גם לחופש הגדול, אז אנחנו מבלים בצניעות ולא מגזימים. מטיילים בטבע, לא בילוי שמצריך הוצאה גדולה. הנסיעה ברכבת משדרות היא בחינם, אז גם נסיעה ברכבת לאכול גלידה בתל אביב באה בחשבון בתור חוויה לילדים".

לעבור את פסח בשלום

ארוחת החג, המתנות, החופשה, הקייטנה - פסח מספק לנו שפע של תירוצים להיכנס לאוברדרפט. כדי שלכם זה לא יקרה הכינו עבורנו מתנדבי 'פעמונים אשכול' רשימה של עצות. ההוצאות לפסח - עשה ואל תעשה:

חג הפסח המתקרב הוא זמן מצוין לצאת מעבדות לחירות כלכלית. זה הזמן לחשוב ולראות כיצד אנחנו יכולים לנטרל שעבודים מיותרים. לראות מה עלינו לעשות כדי לא להיות תלויים באחרים - הורים, בנקים, הלוואות. להתאים את 'חליפת הצריכה' למידות שלנו ולתכנן את הוצאותינו בהתאם ליכולות שלנו. להפסיק להיות משועבדים למה ש'כולם' עושים ולהתחיל לבחור במה שנכון עבורנו ומה שבאמת נחוץ לנו.
אז כבני חורין – תכננו את החודש הקרוב, את הארוחות, את הבילויים ואת הקניות. דרגו בסדר עדיפות את הפעילויות ותקצבו כל פעילות בהתאם ליכולת שלכם.
הקפידו לעמוד בתקציב שהקצתם. זכרו - תכנון וצמצום כלכלי הוא כמו דיאטה, 'דיאטה כלכלית'. ובדיאטה כמו בדיאטה – אמנם אפשר לשחרר מעט בחגים ובאירועים מיוחדים, אבל אסור לאבד שליטה ולפרוק כל עול. חשוב לזכור שהגדלת ההוצאות בחודש זה משמעותה הידוק החגורה בחודש שלפני ואחרי.
הנה כמה טיפים קטנים, שיעזרו לכם לעבור את החג בשלום:
  • קניית מוצרי מזון וניקיון.  עורכים רשימה! הרשימה תכלול את התפריט לכל ארוחות החגים, וקונים רק מה שכלול ברשימה. בנוסף - רוכשים בכמויות קטנות - למרות המבצעים והשיווק האגרסיבי של מוצרי הניקיון בתקופה זו, אין צורך לקנות בכמויות מסחריות ולצבור מלאי. גם אחרי החג יהיו מבצעים. זכרו שהחנויות פתוחות גם במהלך חול המועד ולכן אין צורך להעמיס ולקנות מראש את כל המוצרים הכשרים לפסח כי "אולי נצטרך".
  • ארוחת החג. אם אתם מארחים עשו חשבון מראש: כמה אנשים מגיעים? לכמה ארוחות? רכשו אך ורק את הכמות הנדרשת. אפשר ואף מומלץ לבקש מכל מוזמן להביא איתו משהו - כל אחד יכול להיות אחראי על מנה או עזרה בקנייה, וכך הנטל לא יהיה רק על המארחים. אם אתם מתארחים – אין צורך להגזים במתנות לכל אורחי הסדר, ניתן להעניק מתנה נאה וצנועה למארחים בלבד.
  • קניית בגדים לחג. אין שום הכרח להחליף את כל המלתחה בפסח, ניתן תמיד למצוא בארון בגד יפה וחגיגי.
  • • טיולים ובילויים בחול המועד. ימי חול המועד מהווים הזדמנות לטיולים ונופש משפחתי. על מנת לחסוך ניתן לישון בשטח באוהל או בחניון לילה, לשכור דירה למספר ימים, או להתארח אצל חברים ומשפחה. לינה בבית מלון או בצימר יקר זה נחמד, אבל חשוב לזכור כי ילדים מחפשים בעיקר 'חוויות' וכדי לספק צורך זה ניתן גם ליהנות מטיולים חינם ולחפש את המקומות הזולים והחינמיים במהלך החג. ולסיום - צאו עם צידנית והימנעו מלאכול בכל מסעדה בדרך.
חג שמח
ליטו חנציס ואיילת גנילוין,
פעמונים אשכול

פעמונים - ליווי לאחריות

המתנדבים של ארגון פעמונים מלווים משפחות המצויות בקשיים כלכליים ומסייעים להן לבנות תקציב משפחתי ולהתנהל נכון מבחינה פיננסית

ארגון פעמונים שואף למציאות שבה המשפחות בישראל מנהלות חיים כלכליים מאוזנים ואחראיים לפי יכולתן. הארגון מסייע למשפחות המצויות בקושי כלכלי באמצעות הדרכה וליווי מקצועי בתחום הפיננסי וההתנהגותי. סיוע זה מאפשר למשפחה לאזן את תקציבה ולמצות את כושר ההשתכרות שלה. במקביל, דואג הארגון לסייע בצמצום חובות והסדרתם ובפתרון בעיות כלכליות סבוכות.
הליווי נעשה באמצעות מתנדבים, ללא עלות למשפחה, כאשר לכל משפחה מוצמד מלווה שנפגש איתה באופן קבוע. הליווי אורך מספר חודשים, במהלכם לומדת המשפחה לנתח ולהבין את מצבה, ולבנות תקציב שיאפשר לה להתנהל בצורה מאוזנת. 
לפרטים והרשמה לליווי ניתן לפנות לאתר פעמונים, או לפעמונים אשכול: ליטו: 054-7915018, איילת: 052-5522695