יום שלישי, 1 באפריל 2014

"הקסאמים לקחו לנו את פורים"

אזעקת 'צבע אדום' קטעה את מסיבת פורים במושב אוהד, ושלחה הביתה את הילדים שבמקום לשמוח שכבו על הרצפה מפוחדים • נגה גדג'

ילדי מושב אוהד חיכו למסיבת פורים זמן רב. מדדו תחפושות, הכינו משלוחי מנות. ביום המסיבה התאספו הילדים מחופשים ונרגשים במרכז המושב, רק כדי למצוא את עצמם פחות משעה לאחר מכן שכובים על רצפת המועדון, מכסים את הראש בידיים. אזעקת 'צבע אדום' שנשמעה עקב נפילת קסאמים קטעה את מסיבת פורים באיבה.
מרים ירובוי הייתה ממארגנות המסיבה. "ארגנו אחלה מסיבה", היא מספרת, "הכנו הפעלות, הזמנו הפקה, הבאנו כיבוד. קצת אחרי חמש הייתה פתאום אזעקת 'צבע אדום'. מיד הכנסנו את כולם למועדון ונשכבנו על הרצפה".
אין לכם ממ"דים?
"יש מיגונית אחת ליד המועדון, אבל כמובן שאין בה מקום לכולם. המועדון עצמו לא ממוגן. חשוב לציין שמושב אוהד נמצא יותר משבעה קילומטרים מגבול הרצועה כך שהוא לא נחשב 'עוטף עזה' ולא זכאי לחלק מההטבות שניתנות לתושבי עוטף עזה. אבל הקסאמים כנראה לא יודעים למדוד שבעה קילומטרים וגם הילדים שלנו לא. כך שמיגון אין לנו, ילדים עם חרדות יש לנו".
מרים (במרכז) וילדי מושב אוהד, ברגע בו נשמעה אזעקת 'צבע אדום' בפורים. את התמונה
צילם אייל בריברם, שהנציח את הרגע בתמונה שמתארת הכל.
מה אנחנו רואים, אייל?
"ילדים ואימהות. הפחד הוא אמיתי ולרגע ארוך הייתה שם קצת פאניקה בגלל נוכחות הילדים
מחוץ לבית ולא בקרבת מרחב מוגן. התגובה של האימהות היא מגוננת ומנחמת כאחד, רואים
את זה במחוות הגוף והפנים".
ואתה, על מה חשבת - על מחסה או על תמונה שאסור להחמיץ?
"אני צלם וברגעים כאלה אני יודע מה תפקידי. חוץ מזה, לא היה שום דבר יותר טוב לעשות...".
ארנון אבני 
ונגמרה המסיבה?
"כן. הרבש"ץ היה איתנו והוא מיד קיבל הודעה שצה"ל מבקש לפנות התקהלות. ביקשנו מכולם ללכת הביתה, לא יכולנו לקחת אחריות במצב כזה. את כל האוכל שנשאר העברנו לחיילים באזור. וזהו, נגמר פורים".
איך הילדים הגיבו?
"חלק הגיבו בלחץ וחרדה, כולם כמובן היו מאוד מאוכזבים. הקטנטנים לא הבינו למה מפסיקים להם את פורים, והילדים היותר גדולים היו מפוחדים. באותו יום גם הייתה אצלנו הפסקת חשמל מהערב עד למחרת, והחושך לא הוסיף לתחושת הביטחון של הילדים. גם עבורי כמבוגרת הייתה חוויה מאוד מלחיצה. וכמובן שמאוד התאכזבתי - עבדנו קשה על הפורים לילדים וברגע אחד זה נגמר. וכמובן שהשקענו כסף שלא יחזור אלינו. אבל מה שבעיקר היה קשה זו ההרגשה שלקחו לנו את פורים".