יום חמישי, 6 במרץ 2014

גוונים של ירוק

באשכול מתקיימות פעולות רבות של קיימות ואיכות סביבה. הנה דוגמה לכמה מהן:

'ניצני אשכול': גינה וחממה

בית ספר 'ניצני אשכול'  נכנס במהלך שנת הלימודים שעברה לתהליך הסמכה ל'בית ספר ירוק'. התואר 'בית ספר ירוק' ניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד החינוך ומהווה הכרה בחינוך סביבתי משמעותי המתקיים בבית הספר לאורך שנים.
"תהליך ההכנה כלל לימוד הנושא לאורך השנה על ידי הצוות והכנת תוכנית לימודים המשתלבת בתוכנית הלימודים הבית ספרית", מספרת מנהלת בית הספר אלכסנדרה קופץ', "החל מהשנה מחנכי הכיתות והמורים המקצועיים משלבים במסגרת תכנית הלימוד הרגילה שיעורים בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה, קיימות ומגוון המינים במדבר - הנושא הנבחר".
ב'ניצני אשכול' גינת לימודים המתפקדת כגן אקולוגי בשטח בית הספר. ייחודה של הגינה בכך שהילדים הם האחראים
הגינה הלימודית ב'ניצני אשכול'
והמטפלים באורח קבע בגידולים. בשטח הגינה ממוקמת גם בריכה למשיכת ציפורים. בצמוד לגינה ממוקמת חממה לימודית המאפשרת לתלמידים לבצע ניסויים. הלמידה בחממה כוללת לימוד עיוני והתנסות מעשית, שנעשית במקביל בחממה ובגינה.
"השנה הקמנו 'מועצה ירוקה'", מספרת אלכסנדרה, "במסגרתה הילדים עוסקים בלמידה ובעשייה למען הסביבה. בשבועות האחרונים תלמידי המועצה הירוקה העבירו שיעורים בכיתות בנושא הפרדת פסולת והם מכינים פעילות לכלל תלמידי בית הספר אשר בה הם יחשפו את הנושאים אותם בחרו לקדם השנה".                      

'יובלי הבשור': מנהיגות ירוקה

- גם 'יובלי הבשור' בדרך לקבלת הסמכה כבית ספר ירוק. בית הספר כבר הגיש למשרד החינוך תכנית לקבלת התואר, ומקדם עשייה למען איכות הסביבה. "ההסמכה כוללת מספר מעגלים", מספרת מרסלה קביטקה מנהלת 'יובלי הבשור', "בניית תכנית לימודים על ידי הצוות החינוכי, הכשרת צוות המורים, פעילויות בכיתות הקשורות לנושא ומעורבות תלמידים בהובלת תהליכים למען הסביבה".
תלמידי בית הספר לומדים על חיסכון במים, חיסכון בחשמל, והתמודדות עם פסולת ולכלוך במרחבים הציבוריים. התלמידים גם לוקחים חלק בפרויקטים גדולים הקשורים לאיכות הסביבה ומטפחים במרץ את הגינות הקטנות בתוך חצר בית הספר.
בבית הספר קיימת קבוצת 'מנהיגות ירוקה' – קבוצת תלמידים מכיתות ה' שמטרתה לקדם נושאים ירוקים בתוך בית הספר ולהשפיע על הנעשה בבית הספר ועל שאר התלמידים על ידי מתן דוגמה אישית ועשייה למען הקהילה.
"באמצעות לימודי הסביבה אנחנו מנסים לקדם לקיחת אחריות סביבתית וקהילתית", אומרת מרסלה, "המטרה היא לחנך ולהשפיע בתחום גם בקרב התלמידים וגם בקהילה כולה".

קיימות כבר בגן: גנים ירוקים

לא פחות משבעה גנים באשכול כבר זכו לתואר 'גן ירוק': גן תמר בסופה, גן תות בניר יצחק, גן כלנית במגן, גן דרור בנירים, גן נרקיס בגבולות, גן ניצן בשדה ניצן וגן רקפת בעין הבשור.
גן ירוק הוא פרויקט של המשרד לאיכות הסביבה ומשרד החינוך. "יש כמה קריטריונים לקבלת התואר 'גן ירוק'", מסבירה חן ברגיל, הגננת של גן רקפת בעין הבשור, "היכרות עם המגוון הביולוגי שבסביבה ושמירה עליו, שימוש מושכל בפסולת ושמירה על המים. גן ירוק גם לוקח חלק בחיי הקהילה בתוכה הוא חי. ילדי גן רקפת, לדוגמה, לקחו תחת חסותם את חורשת העצים ליד הגן, ומדי פעם ניקו אותה".
ילדי גן רקפת עובדים בגינה
ילדי הגנים הירוקים יוצאים לטיולים על מנת להכיר את הצמחים ובעלי החיים בסביבה שלהם, עובדים בגינה, מכינים קומפוסט, יוצרים בגן מחומרים בשימוש חוזר ומקפידים לא לבזבז מים. "אנחנו מקפידים על שימוש חוזר ועל העברת המסר שאם משהו מתקלקל אפשר לתקן ולא בהכרח לקנות חדש", אומרת חן, "לדוגמה כשנקרע ספר למדנו להדביק אותו, כשנקרעה תחפושת תפרתי אותה מול עיני הילדים".
דלית קוטלר, מנהלת הגיל הרך במועצה, מספרת שבכל הגנים במועצה יש פרויקט שנקרא 'מהגינה לצלחת'. "ילדי הגנים מקימים יחד גינת ירקות ותבלינים ומטפחים אותה לאורך השנה", אומרת דלית, "בכל הגנים יש כמובן גם שתילים ופרחים ובדרך כלל הערוגות והעציצים הם ממכלים ממוחזרים, כך שעל הדרך הילדים גם עוסקים במחזור ושימוש חוזר".  
         

מחזור: בקרוב גם זכוכית ומתכת

במועצה ממחזרים נייר, בקבוקים, קרטונים ופלסטיק, ובקרוב יצטרפו לרשימה גם זכוכית ומתכת. בתחילת החודש נחתם הסכם בין המועצה לתאגיד תמי"ר ליישום חוק האריזות באשכול. חוק האריזות קובע שעל רשויות מקומיות לאסוף אריזות ממשקי הבית ולהביאם למחזור. מטרת החוק היא לעודד את המחזור בישראל ולצמצם את הפסולת שנזרקת .
החודש הוצבו ביישובים מתקנים למחזור זכוכית (בצבע סגול), ובקרוב יהיה אפשר למחזר במועצה גם מתכת. "המועצה משלמת למדינה על כל טון פסולת שאנחנו מטמינים", אומרת בשמת גלין מנהלת אגף תברואה ואיכות הסביבה, "ככל שנעביר יותר חומרים למחזור כך נטמין פחות ונשלם פחות, וכמובן נתרום לסביבה".

קיימות זה גם בריאות

אשכול שייכת ל'רשת ערים בריאות ומקיימות', תנועה עולמית שחזונה הוא להוביל לשיפור החיים, הבריאות והקיימות במישור המקומי. כל רשות המצטרפת לרשת מתחייבת לאמץ דרכי פעולה לקידום הבריאות ולפעול לפיתוח בר קיימא על מנת ליצור איכות חיים טובה יותר. "קידום איכות החיים זוהי תפיסת עולם שמלווה את המועצה", אומרת ענת תבורי מנהלת מחלקת הבריאות במועצה, "הצטרפות לרשת ערים בריאות ומקיימות היא אמירה ברורה והצהרת כוונות מצד המועצה - אנחנו בעד שיפור איכות החיים של התושבים ומתחייבים לפעול לשם כך".
החל מדצמבר האחרון החלה לפעול ועדת היגוי מועצתית, שתפקידה לקבוע את תוכנית העבודה ולעקוב שהיא אכן מבוצעת. בימים אלו ועדת ההיגוי נמצאת בעיצומה של כתיבת תוכנית העבודה ל-2014, שתשים דגש על פעילות ספורטיבית והטמעת אורח חיים מקיים.
הפעילות באשכול: הפעלת תוכנית קידום בריאות בגני הילדים, הרחבה ושדרוג של תשתיות לפעילות גופנית ושהייה בחיק הטבע (שביל הליכה ביישובי צוחר והפתחה, מסלולי אופניים, הצללות בגנים, פיתוח שטחים ציבוריים ועוד), עידוד כלכלה מקומית, הרצאות ועוד.

מגן: גינה קהילתית

באוקטובר שעבר הוקמה בקיבוץ מגן גינה קהילתית, אותה יזמה, הקימה ומפעילה ועדת איכות הסביבה בקיבוץ. "הרעיון העומד מאחורי הגינה הוא יצירת פעילות חברתית קהילתית לאורך זמן המשלבת טווח גילאים רחב ופעילות מגוונת", אומר נדב רוט ממגן.
הגינה הקהילתית במגן
בגינה לוקחות חלק יותר מ-40 משפחות בנוסף לגנון לילדים בני 4-3. כל משפחה מטפחת לעצמה בגינה את גינת הירקות שלה, ומדי שבת מגיעות המשפחות לגינה לשתול, לנכש ולהשקות. מדי שבועיים מתקיימת בגינה פעילות חברתית: ארוחות בוקר, פעילות יצירה, ט"ו בשבט וכו'. בנוסף מתקיימות בגינה פעילויות נוספות כמו פעילות לנערי בר המצווה שכללה מספר מפגשי הורים וילדים בהם בנו בגינה פינת ישיבה מחומרים בלתי מתכלים.

גם אצלכם יש פרויקט סביבתי? גם אתם מעודדים קיימות? כתבו לנו ונספר לכולם: iton.cz@gmail.com