יום ראשון, 20 באוגוסט 2017

מתקנת את העולם

ליהי בר-לב שליידר מיבול עובדת בחברת תיקון עולם ומובילה כבר עשור את המחקר בחברה אודות סגולות הקנאביס הרפואי. בימים אלה היא נמצאת בעיצומו של הדוקטורט ומספרת כיצד מתאימים זן קנאביס לכל מטופל ואיך התגלגלה לחקור תחום מתפתח שמרתק את העולם כולו. 'מבצע דוקטור', כתבה שנייה בסדרה • תם פרחי


ליהי בר-לב שליידר, בת 36, נשואה פלוס 3 ממושב יבול, שבה לפני שבועיים מהכנס השנתי בנושא קנאביס רפואי שנערך בקנדה. זו השנה השנייה שבה היא מרצה בכנס, החשוב בתחומו, ומספרת על המחקר שלה. 15 הדקות שבהן עמדה על הפודיום ותיארה את הממצאים המדהימים שהניב המחקר שלה עד כה, סיכמו מסלול אקדמי מרתק בן יותר מעשור.

אז איך ומתי הכול התחיל?

"זה התחיל בתואר ראשון בפסיכולוגיה במכללת תל-חי והמשיך בתואר שני בפסיכו-ביולוגיה באוניברסיטת תל אביב. ב-2008, במהלך התואר השני, התקשר אליי המנכ"ל דאז של חברת 'תיקון עולם' – חברה לגידול ולאספקת קנאביס רפואי, הראשונה בארץ שקיבלה היתר ממשרד הבריאות לנפק קנאביס למטופלים בעלי רישיון. הוא הסביר שהם מעוניינים להקים מחלקת מחקר בחברה והציע לי לנהל אותה".





אילו אתגרים עמדו בפנייך בראשית הדרך?

"השוק היה אז מאוד ביקורתי כלפי השימוש בקנאביס למטרות רפואיות. בשנים הראשונות התרוצצתי בין כנסים רפואיים והרציתי בפני צוותים רפואיים שהיו חשדניים מאוד. האתגר הגדול ביותר היה להתמודד עם הדעות הקדומות ולמצוא רופאים שיסכימו לחקור את הנושא".   

ומתי הבשילו המאמצים האלה לכדי הדוקטורט שלך?

"לפני שנתיים יצרתי קשר עם פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז לניסויים קליניים בסורוקה, שהסכים לקבל אותי למרכז כדוקטורנטית. זאת הייתה נקודת פתיחה טובה לדוקטורט שלי שבוחן את ההשפעה של קנאביס על מגוון מחלות. הדוקטורט מתבסס על נתונים של מטופלי 'תיקון עולם' לפני תחילת הטיפול ואחרי חצי שנה של טיפול. כיום מדובר בכ-8,500 מטופלים, אבל לאורך השנים היו כמובן הרבה יותר".

כיצד נוצר הקשר בין המטופלים ל'תיקון עולם'?

"כיום יש בארץ 7 חברות שמספקות קנאביס רפואי ו'תיקון עולם' היא הגדולה שבהן – שליש מהצרכנים מטופלים אצלה. הרישיון שמקבל המטופל מהיק"ר (יחידה לקנאביס רפואי) מגיע ל'תיקון עולם', אם היא החברה שנבחרה לספק את הקנאביס. אנחנו מזמינים את המטופל לעבור הדרכה שבמהלכה הוא מקבל הסבר על הצמח, על תופעות הלוואי השכיחות (יובש בפה, סחרחורות וכו') ודרכי ההתמודדות איתן. במקביל המטופל גם מוסר מידע על מחלתו, על התרופות האחרות שהוא לוקח וכו', וזה מאפשר לנו לקבוע את זן הקנאביס שמתאים לו".

איך קובעים למי מתאים איזה זן?

"כל אחד מהזנים מתאפיין בריכוזים שונים של קנבינואידים, החומרים הפעילים בקנאביס. הרקע הרפואי של המטופל והמאפיינים הספציפיים שלו לפני תחילת הטיפול מאפשרים לקבוע את הזן שיתאים לו ביותר. בפגישת ההדרכה הוא יתנסה בזן הזה בנוכחות האחות כדי שאפשר יהיה לצפות בתגובה שלו באופן מבוקר".

ומה תפקידכם אחרי שנמצא למטופל הקנאביס המתאים?

"חודש אחרי תחילת הטיפול אנחנו מתקשרים למטופל כדי לבדוק אם הוא סובל מתופעות לוואי והאם הטיפול עובד. אם יש תופעות לוואי או אם הטיפול לא אפקטיבי, אנחנו בוחנים שינוי של זן, מינון או אופן צריכה. אחרי חצי שנה המטופלים שוב ממלאים שאלון מעקב שמאפשר לנו לראות את ההשפעה ארוכת הטווח של הקנאביס. מתברר שהמינון האפקטיבי נמוך מהמינון הפסיכואקטיבי".

כלומר?

"הקנאביס משפיע על הסימפטומים של המטופל גם אם הוא לא מסטול. המטרה היא להפחית כאב ולא להתמסטל. לפי הממצאים שגילינו עד היום, המטרה הזאת מושגת בצורה מדהימה".  
והממצאים אכן מדהימים: 97.2% מהמטופלים שענו על השאלון לאחר חצי שנה של טיפול דיווחו על שיפור, 2.7% דיווחו כי אין שינוי במצבם ומטופל אחד דיווח על החמרה במצבו הרפואי. נתונים אחרים, מדהימים לא פחות, מציירים תמונה עגומה למדי: כ-60% מהמטופלים של 'תיקון עולם' הם חולי סרטן שלב 4. במעקב שנעשה אחרי חצי שנה נמצא שכמעט רבע מהמטופלים נפטרו. לדברי ליהי, "בגלל התנאים הנוקשים שיש בארץ לקבלת הרישיון יוצא שכדי שמטופלים יהיו זכאים לטיפול בקנאביס הם צריכים להיות חולים וסובלים מאוד. במקום לראות בקנאביס אלטרנטיבה מידית לטיפול בכאב, כמו שהוא נתפס בחו"ל, משרד הבריאות מגדיר אותו כטיפול קו אחרון, כזה שניתן לחולה רק אחרי שכל יתר האופציות מוצו". 

מתי את אמורה לסיים את הדוקטורט?

"אני עכשיו פחות או יותר באמצע הדרך".

וכבר יש חלומות על פרופסורה?

"לא כרגע..."

תגובה 1:

  1. רעייתי - לאחר שמונה חודשים מניתוח וויפל
    נסתה טיפה אחת x 2 מהזן אלסקה והבחילות גברו

    השבמחק