יום שני, 5 במאי 2014

מסיעים את השלום

הם מחכים להם במחסום ארז, נכנסים למכונית ונוסעים. מתנדבי 'בדרך להחלמה' מסיעים חולי סרטן פלסטינים מעזה אל בתי חולים בישראל. "אסור לשכוח שכולנו בני אדם", אומרת ויויאן סילבר מבארי •  נגה גדג'

אצלנו באזור כשמזכירים את עזה מדברים בדרך כלל על קסאמים ופצמ“רים. על הסלמה, סבב והפוגה. קל לשכוח שגם מעבר לגבול חיים בני אדם, לפעמים בני אדם חולים.
עמותת ’בדרך להחלמה‘ מפעילה מערך מתנדבים שמסיעים חולים פלסטינים – בעיקר ילדים – מהמחסומים אל בתי החולים בישראל. הארגון הוא ארגון א־פוליטי הפועל ממניעים הומאניים בלבד. ‘אנושיות לפני פוליטיקה‘ היא הסיסמה שלהם.
העמותה הוקמה על ידי יובל רוט, בן קיבוץ חצרים, שלפני 18 שנה אחיו נחטף ונרצח על ידי החמאס. כל הפעילות בעמותה נעשית בהתנדבות, ואין בה מקבלי שכר.
"לעשות מה שאפשר". ויויאן סילבר

קורבנות של המצב

את ויויאן סילבר מבארי אני תופסת בבית חולים בירושלים, לאחר שבדיוק הסיעה אליו חולה מעזה.
מה הביא אותך להתנדב בעמותה?
“יצאתי לפנסיה לא מזמן וחיפשתי דרך לתרום. היה חשוב לי להתנדב התנדבות משמעותית. לפני חודש מנהל העמותה, יובל, הגיע לבארי לחפש מתנדבים ותרומות, ומאז אני מתנדבת“.
איך זה עובד?
“אחת לשבוע אני מקבלת במייל רשימה של החולים לשבוע הקרוב ולאיזה בית חולים הם צריכים לנסוע, ואני נרשמת לפי הזמן שמתאים לי. ערב לפני הנסיעה המקשרת, עמליה, מודיעה לי מי יחכה לי למחרת ואני נפגשת איתם במחסום“.
איך המפגש עם הפלסטינים?
“לא תמיד מתפתחת שיחה, כי אני יודעת מעט מאוד ערבית ואם הם לא יודעים עברית או אנגלית אז קשה לשוחח. אבל בנסיעה האחרונה למשל המלווה של החולה היה בחור שידע עברית טוב ויכולנו לדבר. דיברנו על המצב, שאלתי אותו על החמאס ועל הפת“ח והוא סיפר שהמצב בעזה מאוד קשה, במיוחד בחודשים האחרונים“.
זה לא מובן מאליו לעזור לחולים מעזה.
“יש מעט שהאזרחים משני הצדדים יכולים לעשות, ואת המעט הזה חשוב לעשות. משני צדי הגבול האזרחים סובלים, כולנו קורבנות של מה שקורה באזור. האזרחים לא אשמים במצב ולא בהחלטות של הממשלות. בעיניי חשוב לעשות מה שאפשר כדי לקרב לבבות ולהראות לצד השני שגם אנחנו בני אדם בדיוק כמוהם“.

הכרת תודה

עמליה ויזל אחראית על הסעת החולים ממחסום ארז. עמליה מספרת שעמותת 'בדרך להחלמה' עובדת מול עמותה בעזה שמטפלת בחולי סרטן, והיא זו שמעבירה פעם בשבוע רשימה של החולים שקיבלו אישור לצאת לטיפולים בישראל.
“החולים שאנחנו מסיעים הם חולי סרטן שבבית החולים בעזה אין את הציוד והיכולת לטפל בהם“, אומרת עמליה, ”מי שמאשר את הכניסה שלהם לישראל הוא מתאם הפעולות בשטחים והמימון מגיע מהרשות הפלסטינית ברמאללה. הם כמובן לא יכולים לצאת מהרצועה במכוניות שלהם, אך ממילא לרובם אין מכונית. האופציה היחידה שלהם לנסוע ממעבר ארז לבית החולים היא לקחת מונית, וזה דבר מאוד יקר עבורם“.
מה התגובה של הנוסעים?
“המון הכרת תודה. יש כאלו שמביאים ממתקים או מתנות קטנות, הם מאוד מעריכים את מה שאנחנו עושים. הרבה פעמים נוצרים קשרים כי יש כאלה שאנו מסיעים יותר מפעם אחת. אני פעילה בעמותה יותר משלוש שנים ויש בעזה הרבה ילדים שאני חברה שלהם".
היחסים שלנו עם עזה לא פשוטים. איך מגשרים על האיבה?
“אנחנו לא מתיימרים לפתור את הסכסוך, אבל כשאנו נוסעים ביחד באותה המכונית לא קיימת שם שום איבה. יש רק הורים דואגים שמבקשים לתת לילדיהם את הסיכוי הטוב ביותר להבריא, ויש אנשים טובים מהצד שלנו שמסייעים להם בכך. "אני מעריכה במיוחד את המתנדבים שגרים בעוטף עזה, שחיים במציאות קשה תחת איום מתמיד של טילים, ועדיין מתנדבים למשימה הזו".
כמה חולים אתם מסיעים?
“השבוע לדוגמה הסענו 60 חולים. לצערי לא הצלחנו להסיע את כולם בשל חוסר במתנדבים".
מי יכול להתנדב?
“כל אחד. חשוב לציין שכל מתנדב מסיע מתי שהוא יכול - יש כאלה שמסיעים פעם בשבוע ויש אחרים שיכולים רק אחת לחודש. אין צורך בהתחייבות מראש אלא רק בהרשמה לשבוע הקרוב. כמו כן, ניתן לקבל החזרי נסיעה“.

לפרטים והתנדבות ניתן ליצור קשר עם עמליה 050-7707874 (בשעות הערב), ברשימת התפוצה: roadtorecovery10@gmail.com, באתר של בדרך להחלמה: http://www.roadtorecovery.org.il/?lang=he, או בדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/theroadtorecovery1