יום רביעי, 5 במרץ 2014

חרך קטן בחומה

איסי ממנוב, יהודי אתאיסט, נענה להצעת 'בעין יהודית' לעשות שבת ברובע היהודי בירושלים. הוא תחב פתק בכותל, שר זמירות שבת, ובין לבין עבר שלב בקנדי קראש ולא הבין מה זו הלחלוחית הזו בעין

'בעין יהודית', עמותה לקירוב חילוניים ליהדות, יצאה בפרסום של סוף שבוע בירושלים במחיר מסובסד מאוד. נהניתי להצעה. היינו כמה זוגות מהמועצה ומעוטף עזה, סנונית ראשונה לתכנית שתתרחב בהמשך.
בתור יהודי חילוני אתאיסט אשר שואל שאלות שונות של זהות על כל מאפייניו ובכלל זה זהותי היהודית חילונית, מצאתי את עצמי עושה שבת בירושלים, ברובע היהודי. יוצא מהחומה ומהחששות בהם אני שרוי, בוחן מתפללים בערב שבת בכותל, מגניב תפילה משלי ולא מבין מה זו הלחלוחית הזו בעין. טוב, אולי אני הורמונלי מדי מההיריון שאני ואשתי חווים בימים אלו.
החשש ממיסיונריות התבדה. איסי ממנוב בעיר הקודש
ניצלתי את ההזדמנות ותחבתי פתק לכותל בגדר מה שלא מועיל בטח לא מזיק. לאחר התפילה הלכנו לסיור במנהרות הכותל בהדרכת יפתח גץ, בחור כריזמטי, ידען גדול, שמביא אותנו דרך דלתות סתרים מטרים ספורים מול קודש הקודשים הוא בית המקדש. יפתח מלווה אותנו במהלך השבת ופותח את המחשבה ברעיונות, ציטטות ושאלות. ארוחת שבת, זמירות שבת, וכשהגענו לנוח בחדר לחשתי לבת זוגי 'יותר מדי שבת לערב שבת אחד'.
למחרת הקדשנו זמן לפרשת השבוע, פרשת תרומה (תמורה, אותן אותיות) בגדר מי שתורם מקבל. העלינו שאלות על זהות יהודית, טיילנו ברובע היהודי ותצפתנו על הרבעים השונים. אכלנו, שרנו, מי שרצה התפלל. אני התגנבתי לחדר ועברתי שלב בקנדי קראש, שלב שלא עברתי כבר שבועות אחדים, בכל זאת, ירושלים.

לבבות פתוחים

את עמותת 'בעין יהודית' מנהל הרב משה שחור משדרות שליווה אותנו במהלך השבת, איש מאיר פנים, חם, בעל זרועות פתוחות לכל רעיון. לבו ופיו שווים, מטרתו ומטרת הארגון לפרוש את היהדות בפני לבבות פתוחים. הערך המוסף של השבת היא היכרות עם אנשים נוספים מהמרחב בו אנו חיים.
 את הפעילות באשכול של 'חיבורים בעין יהודית' מרכזת רעות גץ משלומית. "עשינו סיורים יומיים לירושלים", מספרת רעות, "ואנשים ביקשו שנארגן שבת בירושלים. אז בנינו פיילוט ל-15 זוגות בלבד. לאור ההצלחה אנחנו בודקים אפשרות להרחיב את הפעילות למשפחות ולזוגות נוספים. חלק גדול מהפעילות שלנו מתחיל דרך בקשות של תושבים".
ציפי ודוד מרציאנו ממושב ממבטחים, חקלאי המגדל עגבניות ומורה לאופנה בפנסיה, ממליצים בחום על הפעילות. "אנחנו מסורתיים שומרי שבת", מגדיר דוד, "התפילה בערב שבת בכותל המערבי בנוכחות כל-כך הרבה יהודים שונים זה מזה, משולבת בריקודים, שירה ותפילה, נשמעה כמו מנגינה מתוזמרת היטב החודרת ללב. ממש התרגשתי מהקולות ומהמראות וחשתי את האהבה הרבה שיש בעם".
קבלת שבת ברובע היהודי צילום: איסי ממנוב
ציפי התרשמה מהקו המחשבתי שהתווה יפתח, "צפינו על שכונת ימין משה במשכנות שאננים, ויפתח עשה את ההקבלה בין ההתיישבות מחוץ לחומות שלמענה פעל משה מונטיפיורי לבין היציאה מהחומות המחשבתיים שיש בכל אחד מאיתנו. זה ליווה אותי במשך כל השבת ואחריה". ודוד מוסיף: "בתקופה האחרונה יש תחושה של התפוררות בעם, איבוד כיוון, ערכים סותרים, כולם נאבקים בכולם. השבת הזו חיזקה אותי מאוד. קיבלתי גלולה מרוכזת של אמונה בעם היהודי".
באופן אישי חששתי ממיסיונריות יתר. חשש שהתבדה ובגדול. קיבלתי ידע, חוויה רגשית מעוררת השראה היוצרת רצון להמשיך ולחקור מהי זהות יהודית חילונית. במובן מסוים התגנב לו חרך קטן בחומה שבניתי.
איסי ממנוב, מנהל תאטרון הנגב

למידע נוסף על הפעילות של 'חיבורים בעין יהודית' ניתן לפנות לרעות גץ: byeshkol@gmail.com