יום שלישי, 4 במרץ 2014

מחוברים זה לזה

פרויקט 'מחוברים' של אשכול מחבר בין קשישים מהמועצה לתושבים מתנדבים. המתנדבים מארחים חברה לקשישים ועוזרים להם כשצריך, ובאותה הזדמנות לומדים מניסיון החיים של זקני השבט • עפרה בן נתן


פרויקט מחוברים' של יחידת ההתנדבות באשכול יצא בחודשים האחרונים לדרך. לאושרי יש לי את הכבוד להיות חלק מקבוצה יפה של אנשים טובים מאשכול שמצאה את הרצון, המוטיבציה והזמן לארח חברה לאנשים קשישים באשכול. פרט לליווי עצמו אני אוהבת גם את החיבור שנוצר בתוך קבוצת המתנדבים עצמה, המורכבת מחברי קיבוצים ומושבים, חיבור איתן, אוהב ותומך.
במסגרת התוכנית כל מתנדב 'מאמץ' קשיש, כשמטרת העל של התוכנית היא לדאוג לקשיש הבודד בשגרה על מנת שבשעת חירום יהיה לו מתנדב/ידיד לשעת צרה.
את הפרויקט מנהלת רבקה ציפורי מתלמי יוסף. רבקה סגרה את המשק החקלאי וחיפשה ליצוק משמעות חדשה לחייה. "כיהנתי שנים רבות כראש צח"י במושב והתאים לי להמשיך לדאוג לאנשים", היא מספרת, "מטרת התוכנית דיברה אל לבי. לפני שלקחתי על עצמי לנהל את הפרויקט יצאתי להשתלמות בנושא גרונטולוגיה על מנת שאוכל לתת מענה לשאלות המתנדבים שיגויסו לפרויקט. השלב הבא היה גיוס המתנדבים, לשמחתי גייסנו בקלות 25 מתנדבים מהקיבוצים והמושבים של אשכול ומתנדבת אחת ממושב מסלול. המתנדבים עברו הכשרה של שישה מפגשים ויצאו לדרך. חשוב לציין שהשמירה על סודיות וצנעת הפרט הינם הקווים המנחים ובפורום המתנדבים לא נאמרים שמות הקשישים".
קרן שריקי מרכזת היחידה להתנדבות במועצה האזורית אשכול מספרת שמדובר בפרויקט שחלמה זה מכבר וחבר לצורך מהשטח. "ברור לי שיש לנו מה ללמוד מעברם וניסיונם של 'זקני השבט' וכמו כן שקיימת בדידות. מצד שני אני יודעת שיש לנו באשכול הון אנושי עם יכולת נתינה ותרומה עצומים כך שלא היה לי ספק בהצלחת התכנית. הקמנו צוות שכלל את אלה פוקס, רבקה ציפורי ואנוכי במטרה לבנות ולהניע את התהליך.
"את התכנית בנינו בשותפות הדוקה עם מרכז חוסן, המחלקה לשירותים חברתיים ונווה אשכול. לאחר מימון התוכנית מג'וינט אשל וחבירה לביטוח הלאומי יצאנו לדרך".
ואיך זה הולך בינתיים?
"הפרויקט בא לענות על צורך מאוד חזק של קשישים בחברה, בשגרה ובחירום. השטח מדבר בעד עצמו ואני מאמינה שבעתיד נגייס מחזור שני. בינתיים אנחנו לומדים כל יום משהו חדש מהשטח, מסיקים מסקנות וצוברים תובנות ובעיקר ממלאים את הלב מהחיבורים המרגשים שנוצרים. מחוויות המתנדבים ניתן להבין את העוצמה שבנתינה ובקבלה הכפולה חזרה".

צו פנימי
מתנדבי מחוברים

יהודית מרקוביץ ממושב יתד אומרת שיש מי שרואים בהתנדבות משהו שעושים במשך שעה בשבוע ובשאר הזמן שוכחים מזה, אך למעשה מדובר ביותר מכך. "נוכחתי פעם אחר פעם עד כמה יש בהתנדבות מהות גדולה יותר מרק להשקיע זמן. ההתנדבות היא צו פנימי שמדריך אותנו, ומלמד אותנו לראות את האחר, להיות מוכנים לתת מעצמנו כשאנחנו נדרשים לעזור. ההתנדבות היא חוויה מחזקת ומרגשת, היא גורמת לי לחוש ענווה ולהיות קשובה ואמפטית לרגשי האחר".
אלי כרסנתי מבארי מספר שהתנדב שנים רבות במשמר הגבול וכשסיים הייתה חסרה לו ההתנדבות. כששמע על 'מחוברים' ביקש להצטרף. "התרשמתי מכמה שתכנית מקצועית ומושקעת", הוא אומר, "הקשר עם הביטוח הלאומי וכל המוסדות מבסס את הפרויקט כרציני ביותר". אלי מספר שהקשר עם הקשיש שהוא מלווה חם וטוב. "הוא מצפה לבואי ואני חושב עליו ודואג לו. בפעם האחרונה שהייתי אצלו הוא נישק אותי וזה מאוד הפתיע אותי. אני מאושר שאני יכול לתת ולעשות טוב לזולת".
אסתי שפר מצוחר מספרת שהקשישה אותה היא מבקרת הפכה בשבילה מודל לחיקוי של התמודדות עם קושי. "באתי לתרום ויצאתי נתרמת", אומרת אסתי, "אני חושבת שהקשישה שאני מלווה מאושרת מביקוריי, היא תמיד מתכוננת לקראת בואי. כשאני מגיעה אנחנו מטיילות יחד בקלנועית ונחמד ונעים לנו יחד".
ציון לוי ממושב דקל מספר שעבודת ההתנדבות מחיה את הנפש. "ההתנדבות נותנת מענה לצורך הבסיסי שקיים בכולנו בקשר אנושי. שכרנו מגיע בצורה של סיפוק רב מעצם הנתינה. לקשיש זאת הזדמנות להיפתח ולדבר על כל נושא שיחפוץ. הקשר שלי עם הקשיש חם וטוב, אנחנו נפגשים פעם בשבוע אבל מדברים כל יום בטלפון. אני חושב שמה שמייחד את המתנדבים בתכנית לעומת שאר הגורמים המסייעים לקשישים היא העובדה שהם נותנים את הלב והנשמה במסגרת זמנם הפרטי ולא במסגרת עבודה או תפקיד, והקשיש מרגיש זאת".