יום חמישי, 18 בפברואר 2016

אופקים אקספרס

תחנת הרכבת שנפתחה באופקים מצטרפת לתחנות בשדרות ובנתיבות ומקרבת את תושבי אשכול עוד צעד למרכזי התעסוקה בבאר שבע, קריית גת ומרכז הארץ. כתבת 232 יצאה לנסיעת מבחן, בדקה מאיזו תחנה מבין השלוש הכי כדאי לנסוע - ופגשה בדרך את יוני קלפואוך משדי אברהם, שניהל את פרויקט בניית התחנה • תם פרחי


בראשית החודש שעבר נחנכה בשעה טובה תחנת הרכבת באופקים ובעבור רבים מתושבי אשכול מדובר בשיפור של ממש באיכות החיים. אמנם תחנות רכבת פועלות כבר זמן מה בנתיבות ובשדרות, אבל פתיחת התחנה באופקים מקרבת עוד קצת את הרכבת לאשכול ואותנו – למרכז הארץ. 

גאווה מקומית

אבל התחנה באופקים אינה רק בשורה לתושבי אשכול, אלא היא גם גאווה מקומית: מנהלו של פרויקט בניית התחנה מטעם הקבלן המבצע הוא יוני קלפואוּך – במקור מעין הבשור וכיום מתגורר עם אשתו וארבעת ילדיו בשדי אברהם. יוני הוא מהנדס בניין עצמאי המתמחה בניהול פרויקטים ציבוריים ובתכנון הנדסי, והוא עוסק בבניית התחנה כבר מאוקטובר 2013.
יוני קלפאוך (משמאל) בחברת שר התחבורה

מה כללה בניית התחנה? 
"מדובר בפרויקט מורכב ומאתגר מאוד שהיו לו כמה וכמה מרכיבים. אם לדבר במספרים, אז המיזם של תחנת הרכבת כלל 600 מ"ר של מבנה התחנה, 250 מקומות חנייה, 1.2 ק"מ של מסילות ו-1 ק"מ של רציפים".
כמה זמן ארכה הבנייה?
"26 חודשים בסך הכול. המועד המתוכנן לסיום הפרויקט היה יוני 2015, אבל המלחמה שהייתה בקיץ הקודם והתקופה המתוחה שקדמה לה עיכבו מאוד את ביצוע העבודות, כי הרבה עובדים לא הגיעו באותם ימים לאתר".
והעלות?
"בין 60 ל-70 מיליון שקל. בלי ספק אחד הפרויקטים הכי גדולים שהייתי מעורב בבנייתם".
כבר הספקת לנסוע ברכבת כנוסע מן המניין מאז שהסתיימה הבנייה?
"כן, נסעתי בה פעם אחת והתחושה הייתה הזויה לגמרי. לעבוד שלוש שנים על פרויקט ופתאום לראות אותו חי ופועל – זאת גם סגירת מעגל וגם התרגשות גדולה. בכל סיום של פרויקט שהשקעת בו זמן ומאמצים יש סיפוק, אבל הבנייה של הרכבת באופקים – בשביל מישהו כמוני שגדל וחי בנגב – היא מרגשת במיוחד. אפשר אפילו להגיד שזה סוג של שליחות. אני מאמין שתחנת הרכבת באופקים תרומם את העיר הזאת ותפתח הרבה אפשרויות בפני התושבים שלה".

כמה זה עולה לנו?

פחות. הרבה פחות. רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית נכנסה לתוקפה בחודש דצמבר 2015 וכיום יכולים הנוסעים בתחבורה הציבורית בכלל, ותושבי אשכול בפרט, ליהנות ממגוון הטבות והנחות. 
כך, לדוגמה, יזכו מעתה ואילך מתנדבי שנת-שירות וחניכי המכינות הקדם צבאיות לנסיעה ללא תשלום בכל קווי התחבורה הציבורית (רכבות ואוטובוסים, מלבד הקווים לאילת). גם עיוורים יוכלו לנסוע בחינם באוטובוסים וברכבות, ואילו בני נוער מגיל 18 ומטה יזכו להנחה בשיעור של 50%. שלא כבעבר, עגלת ילדים פתוחה תהיה פטורה מתשלום במשך כל שעות היממה. 
גם עבור תושבי אשכול מדובר בהנחות גדולות מאוד. עד ה-1.4.2016 – תושבי אופקים ותושבי המועצות האזוריות הסמוכות, ובהן המועצה האזורית אשכול, זכאים לנסיעה חינם ברכבת מתחנת אופקים. חשוב להדגיש: כרטיס חינם ניתן לתושב אשכול רק אם הוא נקנה בתחנת אופקים ואם הוא נוסע לכיוון צפון. עבור נסיעות דרומה מאופקים יידרשו גם תושבי אשכול לשלם מחיר מלא. לאחר ה-1.4 יהיו זכאים תושבי המועצה ל-50% הנחה ברכישת כרטיסי נסיעה מתחנות אופקים, נתיבות ושדרות צפונה למשך שנתיים.
אירוע פתיחת התחנה

רכבת יוצאת מאופקים

התחנה באופקים מצטרפת אפוא לשתי חברותיה האחרות בנגב הצפוני – תחנת הרכבת בנתיבות והתחנה בשדרות. שלוש התחנות יחד אמורות לחבר את התושבים למרכזי התעסוקה באשקלון באר שבע וקריית גת, וכמובן להיות עורק תחבורה עיקרי למרכז הארץ ולצפונה. מאז שיצאה לדרך הרכבת מאופקים, החלו שלוש התחנות להתחרות ביניהן על לבו של הנוסע המקומי: מאיזו תחנה יגיעו הנוסעים ליעדם במהירות הרבה ביותר ובמחיר הנמוך ביותר? יצאנו לנסיעת מבחן אקראית, ואלה הם הנתונים שהעלנו בחכתנו: 
זמן הנסיעה מאופקים לתחנת תל-אביב השלום הוא בין שעה ו-17 דק' לשעה ו-24 דק'. מחיר כרטיס רגיל בכיוון אחד לתל-אביב השלום הוא 31 שקל ומחירו של כרטיס רגיל הלוך ושוב הוא 49.5 שקל. עד ה-1.4 באפריל הנסיעה לתושבי אשכול היא חינם, ומתאריך זה והלאה ישלם תושב אשכול על כרטיס מאופקים לתל-אביב השלום 15.5 שקל, ו-25 שקל תמורת כרטיס הלוך ושוב. 
עו"ד ניצן נחמני (עמיעוז) נוסעת ברכבת שלוש פעמים בשבוע לעבודתה בתל-אביב. בעבר נהגה לעלות לרכבת בתחנת שדרות, אך מאז שנחנכה התחנה באופקים היא מעדיפה לצאת לדרכה משם: "התחנה באופקים קרובה יותר – אני יוצאת מוקדם בבוקר ומגיעה לאופקים בלי עיכובים, לפני שכל המשאיות עוברות בכביש 232. התחנה מרווחת, אין עומס ובתקופה הקרובה הנסיעות הן גם לגמרי בחינם. אני מנצלת את הנסיעה כדי לשבת ולעבוד בשקט בלפטופ או להשלים חומרי קריאה".
זמן הנסיעה מנתיבות לתחנת תל-אביב השלום הוא בין שעה ו-8 דק' לשעה ו-16 דק'. מחירו של כרטיס רגיל בכיוון אחד הוא 28 שקל, ואילו לתושב אשכול – 14 שקל. עבור כרטיס הלוך ושוב ישלם תושב אשכול 22.5 שקל.
זמן הנסיעה משדרות לתחנת תל-אביב השלום נע בין שעה לשעה ו-7 דק'. מחירו של כרטיס רגיל בכיוון אחד הוא 27 שקל, ו-13.5 שקל לתושב אשכול. עבור כרטיס הלוך ושוב ישלם תושב אשכול 21.5 שקל בלבד.
מאז שנת 2000, עת הוקמה התחנה הדרומית ביותר של רכבת ישראל בבירת הנגב, הלכה והתקרבה הרכבת לאשכול, ותחנות קמו להן בשדרות ובנתיבות והחודש גם באופקים. מי יודע, אולי אם נמתין עוד קצת בסבלנות נזכה לראות בעוד כמה שנים את הרכבת הבאה יוצאת לתל-אביב מתחנת סופר אשכול. ועד אז – אופקים או נתיבות, באר שבע או שדרות – לא חשוב מה תבחרו, העיקר סעו בבטחה ושובו הביתה בשלום.
התחנה מבחוץ

אגד תחנה סופית. עוברים ל'דן'

ומה קורה בגזרת האוטובוסים? כפי שפרסמנו בחודש נובמבר האחרון, בגיליון 143, החודש ייכנסו לפעולה במועצה האזורית אשכול האוטובוסים של חברת 'דן דרום' – שיחליפו את האוטובוסים הוותיקים של חברת 'אגד תעבורה' שהסיעו במשך עשרות שנים את תושבי המועצה. 
השינוי צפוי לצאת אל הפועל ביום שישי הבא, ה-12 בחודש, לאחר שחברת 'דן דרום' זכתה במכרז להפעלת מערך התחבורה הציבורית באזור הנגב הצפוני.
לדברי ראש המועצה גדי ירקוני, במסגרת המכרז החדש עומדים להתקיים שיפורים וחידושים בתחבורה הציבורית, שכוללים בין היתר תוספת של קווי אוטובוס חדשים, הוספת תחנות חדשות בישובים ותגבור התדירות של חלק מהקווים הקיימים. 
במהלך החודש הקרוב מתוכננת להיות מופצת חוברת הסברה על המערך החדש לכל תיבות הדואר בישובים וכן פרסומים בכלי התקשורת ובאתר המועצה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה