יום רביעי, 23 בספטמבר 2015

מה עושים עם כביש 232?

מפגש חשיבה שזימן ראש המועצה העלה שוב את השאלה - מה יהיה עם הכביש שלנו. הבשורות הטובות: תקציב לתכנון הרחבת הקטע הדרומי אושר. הרעות: פתרון לבעיית המשאיות לא נראה באופק • נגה גדג'

בחודש שעבר הגיעו עשרות תושבים למפגש חשיבה בנושא כביש 232 שיזם ראש המועצה גדי ירקוני. גדי הציג את עמדת המועצה והדגיש שהרחבת הכביש מהווה את אחד האמצעים לצמיחה דמוגרפית של אשכול, והסביר כי מכיוון שההרחבה תיקח זמן, צריך למצוא פתרונות לתקופת הביניים ובמקביל להפעיל לחץ לקידום הפרויקט.
ראש האגף האסטרטגי-כלכלי במועצה בעז קרצ'מר סיפר כי לאחרונה אושר תקציב של 16.5 מיליון שקל לתכנון הרחבת הקטע הדרומי של הכביש - מצומת מגן עד כרם שלום. לדבריו, לפי התוכנית, לכביש יהיו שני נתיבים לכל כיוון, ללא הפרדה בין מסלולים וכי במעבר הגבול כרם שלום מתוכנן לקום אזור תעשייה שיגדיל את מקורות התעסוקה באשכול ומרכז לוגיסטי שיאפשר חניה למשאיות.

רכבת או מסוע

חלק מהתושבים במפגש הצביעו על כך שהבעיה בכביש היא המשאיות, רובן כאלה שמעבירות סחורה לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. התושבים העלו הצעות לפתרון כמו הגבלת תנועתן בשעות העומס, הסטתן למחסום קרני או ארז, ואפילו רכבת שתעביר את המטענים היישר למחסום. התושבים העלו חשש מכך שהרחבת הכביש תגביר את תנועת המשאיות ותהפוך אותו למסוכן עוד יותר, והועלתה גם בעיה שבדרך כלל לא זוכה להתייחסות, והיא זיהום האוויר הכבד שמביאות איתן המשאיות.
בסיום הפגישה הבטיח גדי להתייחס לסוגיות שעלו ולבדוק אותן. קב"ט המועצה ניקי לוי סיפר כי משרד הביטחון עובד על תוכנית לבנות מסוע להעברת סחורות לרצועה, שיוכל לעבוד בלילות, כך שיתרחב זמן פתיחת המעבר ותנועת המשאיות תתפרש על פני שעות רבות יותר.
עדיף כביש צר עם משאיות או כביש רחב בלי משאיות? המפגש במועצה.
צילום: 232

מחפשים פתרון

כבר למחרת הפגישה התחיל גדי בטיפול בנושאים שעלו בה. "הקשבנו לדברים, עלו כמה רעיונות שאנחנו מנסים לקדם. כרגע אנחנו מתמקדים בניסיון להגביל את תנועת המשאיות בשעות שהאוטובוסים מסיעים את הילדים לבתי הספר. דיברתי עם המשטרה ואנחנו מנסים למצוא פתרון". במקביל, אומר גדי, ממשיכים במועצה לקדם את נושא הרחבת הכביש: "אני בהחלט מבין את הציבור שחווה קושי בנסיעה בכביש. לדעתי הפתרון הנכון בטווח הרחוק הוא הרחבת הכביש, ולזה אני חותר".
רבים מהתושבים שיבחו את הנכונות של גדי לכנס מפגש. "זה רעיון מבורך לשמוע את קולות התושבים", אומרת שרון קלדרון מסופה, "אני מקווה שגדי לקח את הדברים לתשומת לבו ואנחנו מחכים לתוצאות".
"מבחינתי המפגש היה מאכזב", אומר עמית שדה מעין הבשור, "רוב התושבים העבירו מסר שתנועת המשאיות הכבדה היא לב הבעיה ואמרו שיותר חשוב להם לעצור את תנועת המשאיות מאשר להרחיב את הכביש. לעומת זאת, המועצה הבהירה שהמטרה היחידה שהיא רואה לנגד עיניה היא הרחבת הכביש. באופן אירוני תנועת המשאיות היא כנראה הדרך היחידה להבטיח את הרחבת הכביש כך שיש פה ניגוד אינטרסים בין רצון התושבים לבין המועצה".
גם חבר מליאת המועצה משה טל מדקל התרשם כי רוב התושבים שהשתתפו בפגישה "חושבים שעדיף כביש צר בלי משאיות מאשר כביש מורחב עם משאיות". "ההחלטה להרחבת הכביש ניתנה על בסיס תנועת המשאיות בכביש", אומר משה, "מבחינת המועצה, אם יקחו לנו את המשאיות יקחו לנו את הרחבת הכביש, וזו הסיבה שהמועצה לא מטפלת בבעיה".
משה מתרעם על החלטת המועצה לא להגיש בג"ץ בעניין 232 בדרישה להסיט את המשאיות למעבר אחר. "המועצה לא מגישה בג"ץ כי היא לא רוצה להרגיז אף אחד. המועצה חוששת שאם הנושא יעלה לבג"ץ משרד התחבורה יבטל את ההחלטה להרחיב את הכביש".
במועצה מוסרים שבנוגע לאפשרות להגיש בג"ץ להסטת המשאיות למעבר אחר, הנושא נבדק מול יועצים משפטיים ויועצי תעבורה שטענו באופן חד משמעי שלפי התנאים הנוכחיים של הכביש, למועצה אין טיעון שיצדיק החלטה כזו. 

אין תגובות: