יום רביעי, 7 בינואר 2015

אלוף

אדם ברדיצ'בסקי מניר יצחק זכה בחודש שעבר באליפות ישראל בטניס כיסאות גלגלים. כעת עומדת לנגד עיניו מטרה אחת: האולימפיאדה • בר צ'פט

אלוף ישראל בטניס כיסאות גלגלים הוא החל מהחודש שעבר אדם ברדיצ'בסקי מניר יצחק. אדם (31), שאיבד את רגלו בטיול בתאילנד לפני שבע שנים, מדורג כיום במקום ה־70 בעולם בטניס כיסאות, והשאיפות שלו מגיעות הרבה מעבר.
כשאני מגיע לביתם של אדם ואשתו הילה, אדם רוכב על אופניו במדרכה לעברי. הוא נראה בנאדם בריא, קצת צולע, ורק כשאנחנו מתיישבים על הספה בסלון והוא שולף בטבעיות את התותבת שברגלו השמאלית ומניח אותה בצד אני נזכר בסיבה לשמה הגעתי לראיין אותו.
מדורג 70 בעולם. אדם באליפות ישראל
את ספטמבר 2007 אדם והילה לא ישכחו לעולם. זה קרה בטיול הגדול במזרח, במהלך שיט סמוך לאי קופיפי שבתאילנד. השיט אמור היה להיזכר כחוויה טובה ובלתי נשכחת, אך סערה חזקה ופתאומית הפכה את הספינה שלהם שהחלה לטבוע.
הילה קפצה למים אך אדם איבד את שיווי המשקל, החליק מדופן הסיפון ונפל למדחף הספינה. רגליו של אדם התרסקו בנפילה, פציעתו היתה חמורה ביותר ובשעות הראשונות אף נשקפה סכנה לחייו. למרות החשש שלא יחזיק מעמד, הועבר אדם לבית חולים בפוקט, שם ייצבו הרופאים את מצבו, הצליחו להציל את רגלו הימנית וקטעו את כף רגלו השמאלית. כששב לארץ נאלצו הרופאים להרחיב את הקטיעה עד לאזור הברך.
איך אוזרים כוחות להתעסק בספורט תחרותי לאחר פציעה קשה שכזו?
"בדרך ארוכה ובעבודה קשה מאוד. בתקופת השיקום שלאחר הפציעה היה לי הרבה זמן פנוי עם עצמי בבית, זמן לחשוב על מה אני רוצה לעשות עם עצמי ואיך אני מתקדם מכאן והלאה. חשבתי הרבה על עניין הספורט ואף לרגע לא העליתי בדעתי שאני אוותר על  הדבר שליווה אותי כל החיים. לפני הפציעה עסקתי בתחומים רבים בספורט. אהבתי מאוד כדורסל, שחייה, כדורעף וטניס, והשקעתי בעיקר בכדורגל - שיחקתי בקבוצה האזורית של המועצה ונבחנתי בהפועל באר שבע. תמיד אהבתי לקחת את הספורט למקום תחרותי וכך גם נשארתי לאחר הפציעה - עם הרבה תכנונים, מוטיבציה ושאיפות".
מה הביא אותך לבחור דווקא בטניס?
אדם, הילה  וים ברדיצ'בסקי
"בטניס נגעתי בשלב מאוחר יותר של ההחלמה. שנה אחרי הפציעה כבר התחלתי לשחות, תחילה בשביל שיקום וכתחביב. שחיתי הרבה בבאר שבע ובתל אביב, השתתפתי בכמה תחרויות וזכיתי בשתי מדליות. כעבור  ארבע שנים התחיל להימאס לי מהספורט הזה והבנתי שבארץ יהיה לי מאוד קשה להתקדם בו ולהגיע לאולימפיאדה מכיוון שהוא ספורט לא מתקדם יחסית לשאר העולם. בסיומה של אולימפיאדת הנכים בלונדון 2012 החלטתי שאני מרים טלפון לקובי וינר, מאמן ישראל בטניס כיסאות גלגלים. התחלתי להתאמן כמה פעמים בשבוע תחת מועדון 'ספיבק ר"ג' ומיד התאהבתי בספורט הזה. הרגשתי שאני יכול להצליח בו, השקעתי והתחלתי להתחרות. שנה לאחר מכן ניצחתי את התחרות הראשונה שלי בטניס כיסאות - אליפות בית הלוחם".
בחודש שעבר זכית בהישג מרשים - אליפות ישראל בטניס כיסאות גלגלים.
"כן, התמודדתי מול השחקנים הטובים ביותר אבל הגעתי מוכן עם הרגשה טובה וציפייה לנצח. התרגשתי מאוד וההישג הזה הוא צעד חשוב עבורי".
אתה מדורג היום 70 בעולם וכדי להיכנס לאולימפיאדה אתה צריך להגיע ל־30 הראשונים. זו המטרה?
"כן. האולימפיאדה בשבילי היא ללא ספק מטרת העל בספורט. זו בעצם עבודה של שנים. בשנים האחרונות הראיתי פוטנציאל והמועדון התחיל לתמוך בי בנסיעות לתחרויות בחו"ל. כמו בכל ספורט אחר, גם בטניס כיסאות הרמה שם הרבה יותר גבוהה וזה לא קל. היום אני כבר מנוסה ומצליח בזירה הבינלאומית. בפעם הראשונה שהצלחתי לעלות סיבוב בתחרות בחו"ל קיבלתי משחק מול שחקן מהעשירייה הראשונה בעולם. זה היה מפתיע ומאתגר מאוד. באוסטריה עליתי גם כן שלב ופגשתי במשחק קשה מדליסט ארד אולימפי. בטניס כיסאות, כמו בספורט הרגיל, הנקודות שקובעות את הדירוג כשחקן מתחילות להיצבר מחודש מאי. עד אז אני מתכוון להתאמן הרבה ומקווה לעמוד בציפיות שאני מציב לעצמי. אני מחפש אנשים מהאזור שמשחקים טניס – גם חובבים – שמוכנים לשמש עבורי פרטנרים לאימונים, אם יש כאלו אשמח אם יפנו אליי".