יום שני, 10 בפברואר 2014

מהחבית בנגב

אם תבקשו בירה בפאב בתל אביב סיכוי טוב שהברמן יציע לכם אייסיס. חובבי בירות מכל הארץ כבר התאהבו במשקה של איציק כהן מדקל • עפרה בן נתן

מי יודע מה זה אייסיס (isis)? אם תשאלו בחוג להיסטוריה יגידו לך שזה שמה של אלה מצרית קדומה, אבל אם תשאלו חובבי בירות יגידו לך שזו שמה של בירה בוטיק שמיוצרת במושב דקל. "בדרך כלל נהוג לקרוא לבירה על שם המבשל או הבעלים, אבל לא התחבר לי 'בירה יצחק לוי' אז בחרתי בשמה של האלה" מסביר בחיוך איציק לוי, שמייצר בדקל אלפי ליטרים של בירה בחודש.
איציק לוי והבירה
מבשלת הבירה של איציק נמצאת במבנה גדול בחצר המשק. ריחה המיוחד של הבירה התוססת מקבל את פני הבאים והכל מבהיק מניקיון וסדר. אני מתענגת על משקה מאלט שחור ללא אלכוהול עם ערמה של קצף ומקשיבה לאיציק שמדבר על הבירה שלו באהבה רבה.
איך מכינים בירה?
"מלתת (דגן), כשות (צמח) ושמרים. מגוון סוגי הלתת והכשות הם המעניקים לבירה את טעמה המיוחד. אני מייצר חמישה סוגי בירה קבועים וגם בירות עונתיות, כולן שייכות למשפחת בירות האייל (ALE). לוקח לי חודש להכין בירה, והייחוד של הבירה שלי הוא בטריות".
למי אתה מוכר את הבירה?
אני מייצר היום כ-3,000 ליטר בירה בחודש ומוכר למסעדות ופאבים בעיקר מתל אביב. לא מדובר בתחביב אלא בעסק לכל דבר הכולל אישורים ממשרד הבריאות וכשרות. מכיוון שהעסק הולך וגדל אני בתהליך של מעבר לאזור התעשייה המוקם במרכז אבשלום. בינתיים אני מעסיק עובד אחד קבוע ועובדים זמניים לפסטיבלים ואירועים".

ניסוי וטעייה

איציק, בן 48 , נשוי לעדי ולהם ארבע בנות. הזוג הגיע לדקל לפני 18 שנה. איציק למד בכלל אמנות אבל כיום הוא מביע את היכולות האמנותיות שלו בתכנון והקמת גינות. אל הבירה הגיע לפני שמונה שנים. "חיפשתי מקור פרנסה נוסף ועלה לי רעיון לפתוח מבשלת בירה. למדתי את המקצוע בישראל ובחו"ל וגם הרבה תוך כדי ניסוי וטעייה".
איציק מבטיח לשתף מתכונים שלו לבירה עם מי שיבקש. "לא מדובר בסוד מדינה", הוא מצטחק, "אפשר להכין בירה בכמויות קטנות בבית. את כל החומרים ניתן לרכוש בחנויות המתמחות בכך".

סמוך למבשלת הבירה ישנן פינות ישיבה מעץ לארח את אוהבי הבירה הבאים מכל הארץ לשתות את הבירה המיוחדת של איציק. "באים הרבה ג'יפאים בחבורות, חיילים, צעירים ומבוגרים. כולם נמשכים לשילוב של בירה, מדבר ושקיעה אדומה". המקום פתוח בכל ימות השבוע למעט יום שבת, בתיאום מראש.