יום חמישי, 6 במרץ 2014

צוותים לעניין

היחס שלנו לאדמה, למים ולאוויר משפיע בסופו של דבר על השאלה איך ייראו החיים שלנו. זבובים ומחלות או ניקיון וכלניות - הכל תלוי בנו. בדיוק לשם כך רוצים תושבים במועצה להקים צוותי קיימות בכל יישוב, שיעסקו באיכות הסביבה וגם באיכות החיים • נגה גדג'

הדברים שמעסיקים את טל שמיר נוגעים בעצם לכולנו - זבובים, ריסוס, עכברים, זיהום. טל ופעילים סביבתיים נוספים במועצה מנסים לעשות שינוי, ולשם כך הם מחפשים אנשים שיצטרפו אליהם. הרעיון שלהם הוא להקים בכל יישוב צוות קיימות יישובי (צק"י), שיעסוק בנושאי סביבה וקיימות.
"אני חבר בוועדת איכות הסביבה של המועצה", מספר טל, בן 42 ממושב אוהד, "יחד עם בשמת גלין מנהלת אגף איכות הסביבה ודני פזיק יו"ר ועדת איכות הסביבה הגענו למסקנה שיש באשכול נתק בין העיסוק בחקלאות לבין תפישת הקיימות".
מה זה בעצם קיימות?
"קיימות הינה מצב בו פעילותנו כיום אינה פוגעת ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צורכיהם ורצונותיהם. כתושבים שגרים פה אנחנו מרגישים שהשימוש באדמה ובמים באשכול הוא לפעמים לא מכבד, לא משאיר אפשרויות לעתיד. וכמובן יש לזה השפעה עלינו כבר עכשיו, בשנים האחרונות יש בעיות – כמו יתושים, זבובים, זבוב החול – שקשורות באופן ישיר להתנהלות שלנו כתושבים וכחקלאים".
מה בעצם אתם רוצים לעשות?
"אנחנו רוצים להקים צוותי קיימות ביישובים. הרעיון הוא שאנחנו גם נסייע בהקמת הצוותים וגם נכשיר אותם, נלווה את הפעילות שלהם ונסייע במימון הפעילות שלהם. נשמח אם ועדי היישובים ישתפו פעולה ויעזרו לנו בהקמת הצוותים. בנוסף לצוותים היישוביים אנחנו רוצים להקים צוות אזורי שיכלול נציג מכל יישוב, כך נוכל לפעול גם ברמה היישובית וגם ברמה המועצתית. המטרה היא שנהיה מועצה מקיימת, שתושבי המועצה יפעלו לפי ערכי הקיימות - צוותי הקיימות הם הדרך להשגת המטרה".
איך עלה הרעיון של הקמת הצוותים?
"יש במועצה אנשים שרוצים לפעול, אבל אין משהו או מישהו שיאגד אותם. לוועדת איכות הסביבה של המועצה יש יכולת לדחוף אינטרסים סביבתיים, העניין הוא שאין לה נוכחות בשטח, חסר לנו קול שמגיע מהיישובים. לכן אנחנו מחפשים אנשים מהיישובים שיכולים לקדם עניינים כאלו. צוותי הקיימות יביאו לוועדת איכות הסביבה את השטח ויאפשרו גם לימוד הדדי והעברת ידע".

קומפוסט מגזם

בשלב הראשון רוצים טל וחבריו להקים ועדת היגוי, שתחשוב מה לעשות כדי לקדם את נושא הקיימות באשכול. "אנחנו בעצם מחפשים אנשים לבנות יחד איתם את תפישת הקיימות באשכול, לסמן פרויקטים ולהתחיל לדחוף אותם", אומר טל.
איזה פרויקטים לדוגמה?
"יש בעיות שקשה לאדם הבודד להתגבר עליהן, אבל אם ננסה לפתור אותן ביחד יש סיכוי טוב שנצליח. לדוגמה, לחקלאים יש בעיה של גזם, כל חקלאי בנפרד מתקשה לטפל בגזם שלו. אבל אפשר אולי לקנות ביחד מתקן שמרסק את הגזם לקומפוסט, ולמכור אותו לחברות המייצרות קומפוסט.
"הרעיון הוא גם לעזור לחקלאים לטפל בבעיות שיש להם וגם לבדוק שהם לא פוגעים בסביבה שלהם. כי דברים שאדם עושה בשטח הפרטי שלו יכולים לפגוע בכולנו. אם מישהו משאיר בשדה קומפוסט לא מטופל כל האזור סובל מזבובים – ארגז עגבניות אחד בשטח פירושו מיליון זבובים. דוגמה נוספת היא סוללות עפר שחקלאים מרימים, שמהוות בית למכרסמים שמושכים את זבוב החול. ככה החלטה של אדם אחד עלולה לפגוע בכל הסביבה שלו".
באיזה נושאים הצוותים יעסקו?
"בחינוך, בכלכלה מקיימת, בטיפול במפגעים. הצוותים יכולים לעודד הקמת גינות קהילתיות, הפחתת אשפה ברמת הפרט והציבור, מחזור, לקדם תוכניות בגני הילדים שיעודדו פעילות ירוקה. מכיוון שקיימות באה לחזק גם היבטים כלכליים-חברתיים הצוותים יוכלו לעודד מנגנונים חברתיים שישאירו משאבים באזור – לקנות מעסקים מקומיים, לצרוך שירותים מקומיים. אחת הבעיות שלנו היא שאנחנו לא משתמשים מספיק במשאבים המקומיים שלנו – אם אפשר לקנות עוגות שנאפות פה למה לקנות בבאר שבע? אם יש פה רואה חשבון למה לנסוע לתל אביב? ניקח לדוגמה את התוצרת החקלאית, אנחנו המועצה שמגדלת ירקות ופירות לכל הארץ, אבל אנחנו לא קונים תוצרת אחד מהשני. אפשר להקים שוק מקומי, שבו החקלאים ימכרו את התוצרת שלהם לתושבים. גם הרשות המקומית, המועצה, צריכה לקנות מספקים מקומיים ככל האפשר".
אתם בעצם רוצים להשפיע על הקהילה, על החברה.
"כן. קיימות זה לא רק איכות סביבה, קיימות זה גם יחסים בין אנשים".

לפרטים, רעיונות, שיתופי פעולה והצטרפות: negevito@gmail.com 052-4703672