יום חמישי, 6 במרץ 2014

באותו הכדור

בני נוער מצאלים יצאו לירדן למחנה בנושאי סביבה. הם נפגשו עם בני נוער ירדנים ופלסטינים וחשבו ביחד איך ניתן לפתור את הבעיות הסביבתיות משני צדי הגבול

מגיעים למסוף הגבול של עקבה, יורדים מהמיניבוס ומבקשים להיכנס "הישארו ליד האוטובוס" מצווה עלינו בסמכותיות קצין הביטחון של המעבר. הנה אנו עומדים מאחורי שורה של תיירים, קצת חוששים. "מה קורה?", אני שואל זוג צעיר מאום אל-פאחם, "חפץ חשוד" הם עונים בשלווה. לאחר רבע שעה נפתח המעבר והתחיל באופן סמלי ביותר מחנה הנוער שלנו בירדן.
בשנתיים האחרונות פועלת קבוצה של בני ובנות נוער מצאלים במסגרת פרויקט 'מים ושכנות טובה', של ארגון ידידי כדור הארץ המזרח התיכון. במסגרת הפעילות עוסקת הקבוצה בנושאי קיימות, מתמודדת עם אתגרים ומפגעים סביבתיים - במרכזם בעיית הזיהום של נחל הבשור - ומקיימת קשר עם שכנים הסובלים מאותן הבעיות מעברו השני של הגבול, ביטא.
אחד משיאי הפעילות הוא מחנה החורף המתקיים בירדן, שם נפגשים בני נוער המשתתפים בפרויקט מישראל, פלסטין וירדן. הפעילות במחנה התמקדה בהיכרות עם האתגרים הסביבתיים של הקהילות השונות, למידה משותפת ובחינת חלופות לכלים והתמודדות אותם מציעים בני הנוער. המחנה שנמשך שלושה ימים התקיים לחופו של ים המלח בצד הירדני, בכפר קטן בשם ע'ור אל מזרעה.
במחנה השתתפו בני נוער מצאלים ועין גדי, מפלסטין הגיעו נציגי יטא (שביקרו בשנה שעברה בצאלים) ומירדן מכפר ע'ור. החיבור היה כמעט מיידי וכבר בערב הראשון ישבו המשתתפים לשיחה ספונטנית וקולחת. בין הפעילויות טילנו באזור הע'ור ובאחד הערבים הגיעו אלינו שלושה נגנים שסחפו את כולם לדבקה סוערת שנמשכה לתוך הלילה.
חזרנו לארץ מלאים בחוויות והתנסויות, קשרים ורעיונות. הנערים והנערות היו מרוצים מאד מהמפגש ודיברו על הצורך בהעמקת ההיכרות ובשלום בין העמים למען שמירה על הסביבה ועל נכסינו המשותפים.
טל שמיר
רכז קהילת אשכול, ידידי כדור הארץ המזרח התיכון
גם לשכנים יש אותן בעיות. הנערים מצאלים, עין גדי, יטא וכפר ע'ור

אין תגובות: