יום חמישי, 9 בינואר 2014

משלחת ענק של שותפות 2000 ביקרה באשכול: "לבנו בישראל"

חברי הקהילה היהודית בצפון-מזרח ניו יורק חברו לתושבי המועצה בסיור בלתי נשכח • עפרה בן נתן

"גופי אמנם בארצות הברית אבל לבי בישראל", כך אמרה אחת האורחות שהגיעה לאשכול במסגרת המגה-משלחת מצפון מזרח ניו יורק. 75 איש ואישה הגיעו אלינו להכיר את אשכול ולהתחבר עם אנשיה, וסיירו במועצה במשך יום שלם.
זו הפעם הראשונה שמשלחת בסדר גודל כזה מגיעה לאשכול. את המשלחת ליוותה קבוצה גדולה של 40 מתושבי המועצה שהתנדבו להצטרף לסיור על מנת להגשים את המטרה המרכזית של הביקור – ליצור חיבור בין שתי הקהילות. ואכן, קשר חם ואמיץ נוצר בין שתי הקבוצות, כפי שהיטיבה לתאר יו"ר השותפות ירדנה ויסוקר: "התחברו לב אל לב, אדם לאדם, נשמה אל נשמה".
חברי המשלחת, ששמעו סיפורים רבים על החורף שלא הגיע ועל מחסור חמור במים, זקפו לזכותם בחיוך את הגשם שניתך. המשלחת והמלווים ביקרו בנווה אשכול, מוקד אשכול, יישובי החלוציות, גשר צאלים, פסיפס מעון, מוזיאון מורשת צאן וברזל, מוזיאון ימית, הסדנה של ירון בוב ו'נופי הבשור'. דגש מיוחד הושם על שלושה מוקדים באשכול - מרכז הצעירים, 'הבית הירוק' ומרכז חוסן - להם תורמת הקהילה בצפון מזרח ניו יורק באמצעות השותפות.
גוזרים את הסרט במרכז הצעירים
היום הסתיים בארוחת ערב חגיגית בנווה אשכול, בה בירכו ראש המועצה חיים ילין, נשיא הפדרציה לואי ג'ק, וירדנה ויסוקר. מקהלת "אשכול" הנעימה בשירתה ועילוי בשם יותם איינשטיין, תלמיד האולפן למוזיקה, הלהיב את הקהל בנגינה על אקורדיון.

אתם לא לבד / ירדנה ויסוקר

חודש לפני הגעת המשלחת הגדולה מצפון מזרח ניו יורק פורסמו תוצאות מחקר 'פיו סטדי' על יהודי ארצות הברית. תוצאות המחקר גרמו לדאגה עמוקה באשר לעתיד העם היהודי בתפוצות. המחקר הראה כי יותר מ 72%- מדור ההמשך של יהודי ארצות הברית חיים בנישואי תערובת ורק 20% מילדיהם מקבלים חינוך יהודי.
נקראתי, יחד עם 45 יושבי הראש של השותפויות בארץ, לתל אביב, לשמוע על פרטי הדו"ח החמור. המסקנות ברורות: אדישות, "התאדות" זוחלת ומאיימת, חשש מאיבוד דור ההמשך לעם היהודי באמריקה.
פרסום מסקנות הדו"ח שימש מראה עבור ראשי הקהילה היהודית באמריקה והיווה טריגר רציני להגדלת מספר המשתתפים במשלחת לאשכול. וכך, חודש לאחר פרסום הדו"ח, הגיעה לאשכול המשלחת הגדולה מצפון מזרח ניו-יורק.
כבר אשתקד, במבצע 'עמוד ענן', כשהיינו עדים להתפרצות של רגשות- שייכות מצד הקהילה באולבני לאשכול, הייתה תחושה ש'אנחנו לא לבד'. וכאן, באותה אווירה של יחד, לאור הדאגה מההשלכות של פרסום הדו"ח רצינו לומר לקהילה ולראשיה 'אתם לא לבד'.
 בשיחה ישירה עם כמה מראשי הפדרציה בצפון מזרח ניו יורק עלה כי הדור הוותיק בארה"ב טיפח והגשים את משאת הנפש של האם היהודייה לשלוח את הילדים ללמוד באוניברסיטאות הטובות באמריקה, וזאת על חשבון שליחה לישראל לפרק זמן שיסייע לזהות היהודית. הבחירה היא כלכלית. התוצאות כפי שהתגלו בדו"ח הן הרסניות.
ירדנה ויסוקר ומנכ"ל הפדרציה מניו-יורק רוב קופץ
אירוח המשלחת היה מוצלח ומרגש, אין ספק שהשותפות צעדה שלב אחד גבוה יותר. הרבה אנשים חברו להצלחה. האחראית על קשרי הגומלין טל קלמר-גלעד ביצועיסטית למופת, עידית עשור, המנהל החדש מטעם הסוכנות דורון רובין, שצנח ללב החגיגה הגדולה והיה חלק חשוב בארגון, המדריכים, צלמים ממגמת תקשורת, הצוות הארגוני מטעם המועצה - בת שבע, תמרה ומורדי שדאגו לאירוע המרכזי בנווה אשכול, הנגנים, המקהלה. יישר כוח לכולם.
יו"ר 'שותפות ביחד' ירדנה ויסוקר 

אין תגובות: