יום רביעי, 8 בינואר 2014

חג לחקלאים

אם ראיתם בסופר פלפלים כתומים או קישואים באמצע בחורף - זה בזכות הניסויים שנערכים במו"פ דרום. היום הפתוח במו"פ אפשר למבקרים הרבים להיכנס לחממות, להסתובב בין הביתנים, וגם, כמובן, לראות ולהיראות • נגה גדג'

5,000  מבקרים הגיעו ליום הפתוח שנערך החודש במו"פ דרום. השמש שזרחה לפתע אחרי שבוע של סופה אפשרה למבקרים להסתובב בנחת בין חממות המו"פ, לשמוע הרצאת והסברים, לבקר בביתני התצוגה חקלאית, וכמובן לנצל את ההזדמנות להיפגש ולדבר זה עם זה. כי פה אפשר לפגוש את כ-ו-ל-ם. 
התצוגה החקלאית הגדולה ביום הפתוח כללה ביתנים של 70 חברות, ביניהן החברות הגדולות בישראל בתחום החקלאות, וגם ביתנים של עסקים מאשכול כמו שורשים, צמיגי רז אפריאט, פלד י.י. ציוד, שטרן-קיי מיכון חקלאי, מטאור, שמן השדה ועוד. זמיר קיי משטרן-קיי מיכון חקלאי בטוח שההשתתפות בתערוכה תניב פירות, "זו השנה השנייה שאנחנו מציגים ביום הפתוח, ואנחנו מאד מרוצים. באים מבקרים מכל הארץ ואנחנו מקבלים חשיפה רחבה".
ההרצאות ביום הפתוח היו מגוונות ומעניינות. עמית שדה מ'ביו בי' הרצה על הדברה ביולוגית בעגבנייה, אורי אדלר דיבר על חקלאות אורגנית, התזונאית מרב מור-אופיר סיפרה על חשיבות אכילת פירות וירקות בחמישה צבעים, ד"ר יואב מוטרו ממשרד החקלאות דיבר על הארבה שפקד אותנו לאחרונה ואדריכל זהר צפון עסק בנושא תיירות אופניים בנגב המערבי.
חממות המו"פ היו פתוחות למבקרים שהסתובבו ביניהן ולמדו על הניסויים שנערכו בתקופה האחרונה. בחממת הפלפלים פגשנו את ד"ר אביתר אתיאל ממשרד החקלאות, לצד פלפלים אדומים, כתומים וצהובים.
מה אתם עושים פה?
"אנחנו בודקים איזה זני פלפל כדאי לגדל. זה ניסוי שנמשך כבר כמה שנים, שבו אנחנו בודקים התאמה מבחינה שיווקית וגידולית. כל זן נבדק משך שנתיים ואז מחליטים אם להכניס אותו לגידול או לא. מבחינה מסחרית מחירי הפלפל גבוהים בפברואר-מרץ, ואנחנו מנסים למצוא את הזנים שיתנו כמה שיותר יבול בתקופה הזו".
ניסוי נוסף שנעשה במו"פ בשנים האחרונות בודק גידול קישואים בבתי צמיחה. חנה אלון מסופה, חוקרת ומרכזת את המחקרים במו"פ דרום, מסבירה כי יש ביקוש לקישואים במהלך כל השנה, וגידול בחורף יאפשר גם לייצא יבול. "כיום מגדלים קישואים בקיץ, בשטח פתוח", אומרת חנה, "גידול בחוץ חשוף לחרקים מזיקים שפוגעים בצמח, לכן בשטח פתוח מצליחים להגיע למקסימום ארבעה טון לדונם בעונה. לפני חמש שנים התחלנו פרויקט של הכנסת הקישואים לבתי צמיחה שמונעים חדירה של חרקים למבנה. בצורה כזאת הבאנו לידי כך שנוכל לגדל קישואים לאורך תקופה ארוכה יותר ולהגיע ליבולים של עד פי שלושה מגידול בשטח פתוח".
מה בעצם עושים בניסוי?
"אנחנו מנסים למצוא את פרוטוקול הגידול הנכון בבית רשת, לדוגמה מה הרווח האופטימאלי בין השורות, מה היתרונות של גידול מודלה לעומת גידול שרוע. מנסים להגיע לתנאים שיביאו ליבולים הגבוהים ביותר".

מסורת שאסור להפסיק

את המבצע המורכב ניהלו עובדי המו"פ ובראשם מנהל חוות הבשור שלום בריגה ומנהל המו"פ ליאור קטרי, שעבורו זהו היום הפתוח הראשון כמנהל. "היום הפתוח הוא מבחינתי יום חג לחקלאי האזור שמגיעים לראות את הניסויים שנעשים בשבילם, ויום חג לעובדי המו"פ, שביום הזה מקבלים את התודה וההערכה על העבודה הקשה שהם עושים כל השנה", אומר ליאור, "הסיבה העיקרית לקיום היום הפתוח הוא לאפשר לחקלאים לצפות בניסויים, אבל אנחנו גם מתעקשים לקיים כל שנה את התערוכה החקלאית - למרות שיש תערוכות דומות כאלו במקומות אחרים – כי אנחנו רוצים שהמציגים יגיעו אלינו, שיפגשו את החקלאים בבית שלהם".
צילום: אור חרמוני
נראה מבצע מסובך...
"לא קל לקיים יום פתוח כזה. החוקים והתקנות לגבי בטיחות הולכים ונעשים קשים יותר ויותר משנה לשנה וקיום אירוע בסדר גודל כזה מצריך חודשים של תיאום מול הצבא והמשטרה. בסופו של דבר זה שווה את זה, זו מסורת שאסור להפסיק אותה. השאיפה שלי היא שבשנים הבאות נוכל לערב יותר את הקהילה באשכול ביום הפתוח, את מערכת החינוך, התיירות".
איך בעצם עובד המו"פ?
"המו"פ מעסיק ארבעה חוקרים – שניים מתוכם דוקטורים, ובנוסף להם צוות של טכנאים ולבורנטית מעבדה. אנחנו עובדים יחד עם מדריכי שה"ם של משרד החקלאות ומדריכים אזוריים מטעם מועצת הצמחים, שדרכם אנחנו מאתרים בעיות בשטח, אצל החקלאים. המדריכים מעבירים את הבעיות לחוקרי המו"פ, החוקרים עובדים על פתרון ואת הפתרונות מעבירים למדריכים שמוסרים אותו לחקלאים. פרט לכך יש לנו הנהלה, שמורכבת מאנשי קק"ל, שה"ם ומשרד החקלאות, וכולם יחד חושבים איך לקדם את החקלאות באזור - איזה גידולים חדשים להביא, באיזה שיטות גידול חדשות להשתמש. ככה אנחנו מצעידים את החקלאות באזור קדימה".

אין תגובות: