יום שישי, 10 בינואר 2014

קרוב-רחוק

זה שהעסק שלך באשכול לא אומר שאתה לא יכול למכור לתל אביב, נהלל ואפילו לחו"ל. פרויקט 'עסקים מרחוק' מסייע לעסקים מהפריפריה לשווק לכל הארץ והעולם. לא מעט עסקים מאשכול כבר השתתפו • אביבית שוורץ ג'ון 

בעת מבצע 'עופרת יצוקה' היו רעות ומיקי קידר, בעלי 'לופה' מקיבוץ רעים, חדשים באזור וגם העצמאות העסקית היתה חדשה להם. "היינו במצוקה", מספרת רעות, "בתום המבצע נפתחו קרנות והלוואות שונות לעזרה לעסקים. הגשנו בקשה ובעקבותיה הגענו ל'עסקים מרחוק', תוכנית המסייעת לעסקים בפריפריה שיש להם פוטנציאל לגדול מעבר לאזור הגאוגרפי בו הם נמצאים".
רעות ומיקי, מעצבי טקסטיל במקצועם, היו בעלי עסק ששילב עיצוב עם יבוא מוצרי טקסטיל. "כשאתה מקים עסק", אומרת רעות, "אתה בטוח שמצאת מוצר חדש, גאוני ויפה, ושאתה נורא מוכשר, ושאתה רק צריך להודיע לכולם. זה לא עובד ככה".
השניים התקבלו לסבב הראשון של 'עסקים מרחוק'. במהלך הפרויקט ויתרו על עיצוב הטקסטיל והתמקדו ביבוא. "התהליך שעברנו ב'עסקים מרחוק' היה מאוד מובנה", אומר מיקי, "הוא יכול לגרום לך לקפיצת דרך או להבין שזה לא זה. הוא מציב לפניך מראה מאד מדויקת".
עד היום השתתפו ב'עסקים מרחוק' יותר ממאה עסקים מאזור הנגב, מהם יותר מ-25 מאשכול. התוכנית נוסדה ב-2009 בעקבות הבנה של משרד התמ"ת שלעסקים הקטנים בפריפריה יש חלק גדול בצמיחתה והתפתחותה. מסתבר שחלק הארי במשק אינו שייך לעסקים הגדולים - חלקם במשק הוא פחות מאחוז בודד. הרוב המוחץ של הפעילות העסקית, כ-98 אחוז, שייך לעסקים הבינוניים והקטנים. מכך נגזרה תפיסת משרד התמ"ת שדווקא באזורי הפריפריה יכולים וצריכים העסקים הקטנים לשמש מנוע צמיחה משמעותי אשר ייתן דחיפה כללית לאזור כולו.
פרויקט 'עסקים מרחוק' ממומן על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, שהגדיר את מטרותיה כהגדלת מעגל השיווק של עסקים קטנים בפריפריה באמצעות שיווק 'למרחוק'. הרעיון הוא שיש עסקים בדרום ובצפון שיכולים לתת שירות או לשווק ללקוחות בכל הארץ. השאיפה היא שעל ידי פנייה לקהלים מרוחקים ניתן יהיה להביא לגידול בהכנסות וברווחים ולהגדיל את מספר המועסקים.
רעות ומיקי קידר
מיקי ורעות מדווחים על הכפלה פי חמישים(!) של המחזור בתום התקופה. "התחלנו כמעט בלי מחזור עסקי," מסביר מיקי את הנתון המדהים, "ולאחר התוכנית המשכנו ללמוד איך להפוך את העסק לרווחי יותר". לדוגמה, כאשר רצו מיקי ורעות לשווק את מוצריהם לרשת גדולה הם התייעצו עם מומחה המתמחה ברשתות. "באנו מוכנים", אומר מיקי, "חוסר הידע עולה הרבה כסף כי הרשתות חזקות בהרבה מכל עסק קטן, ולרוב אתה רוצה אותן יותר מאשר ההפך. אם אתה בא עם ייעוץ נכון ויודע את הגבולות - רוב הסיכויים שתשרוד את זה".
"התוכנית נתנה לנו להבין עסקים ושיווק", אומרת רעות, "מה שקידם אותנו הם היועצת הצמודה, הקבוצה, לימוד ניהול זמן וחלוקת משאבים. היום אני רואה כמה טעויות יש לעסקים טריים בתחילת דרכם". "אני ממליץ מאד על התוכנית", מוסיף מיקי, "הדבר הכי בריא בה הוא שלא מקבלים מענק אלא סבסוד של הכלים וליווי צמוד".

המחשב בתל אביב, הגיבוי בישע

"יש לי עסקים", מספר אסף כהן ממושב ישע, "שסיפקתי להם מערכות מחשוב מתקדמות ביותר שכמעט כל הטיפול בהן מרחוק. זה מאפשר את הגדלת היעילות העסקית וצמצום זמן ההמתנה". אסף, ה'מחשביש' בעל חברת מיחשוב מקומית המספקת שירותי תמיכה לרשתות ומכירת מחשבים לאורך כביש 232, הצטרף לסבב השני של 'עסקים מרחוק ולדבריו "הפרויקט המצוין הזה הקפיץ את ההכנסות שלי והגדיל משמעותית את בסיס הלקוחות גם מחוץ לאזור".
אסף מספק שרותי תמיכה לעסקים ולאנשים פרטיים בכל הנגב המערבי, ובעקבות התוכנית הקים תשתית תקשובית חדישה באזור והתחיל לספק שירות ללקוחות מכל הארץ באמצעות כלי תמיכה מרחוק. "עננים זה לא רק גשם", מסביר אסף, "היום עסקים יכולים ליהנות מפתרונות גיבוי חדישים בענן של נתוני העסק".

יש תוצאות

"הרעיון של הפרויקט הוא לאתר עסקים אשר יכולים להתבסס בפריפריה ולספק שירותים ומסחר ללקוחות בכל הארץ ובעולם", אומר פרדי גרנית, מנהל נגב מערבי במט"י (מרכז לטיפוח יזמות) באר שבע והנגב. "זו תוכנית שמשוכללת מהקודמות לה בשני מובנים - בחבילת הסיוע ובתפיסה שעסק יכול להיות ממוקם באזור אחד והלקוחות באחר".
הוגת ומנהלת התוכנית היא תום שחף שמספרת שהתוכנית מתוכננת להתרחב גם לצפון הארץ. תום מתארת את שלבי העבודה עם בעלי העסקים: "אנו עובדים במשך כשנה עם כל עסק. בהתחלה לומדים אותו וחוקרים למענו את השוק, ורוב הזמן מיישמים. יש מפגשים קבוצתיים ואנחנו עוזרים בהקמת אתר אינטרנט, מיתוג מחדש, יחסי ציבור, וטיפול במכירות".
יש לתוכנית תוצאות עסקיות ברורות?
"על פי מחקר שנעשה בשתי קבוצות העסקים הראשונות מעל שמונים אחוז מהם הגדילו את המכירות ומספר המועסקים. יש עסקים שהגדילו את היקף המכירות פי שלושה, ארבעה ואף יותר. זו אולי התוכנית היחידה שהצלחתה נמדדת על פי מדדי התוצאה".
חלו בתוכנית שינויים במשך השנים?
"הוספנו סבסוד קידום אתרים ופעילות בתחומי השיווק הירוק, המגזרי ובר הקיימא. בתחילת כל סבב אני מתקנת את רשימת המודולים לפי המטרות. ארגז הכלים שלנו מכסה את כל הפעילות השיווקית לעסקים".
איך אתם מגיעים לעסקים?
"אנחנו לא עצמאיים אלא שייכים לתמ"ת ולמט"י. לקראת כל סבב אנו מפרסמים במקומונים שמכסים את כל הנגב, ודרך המרכזים האזוריים".
אחד התנאים לקבלה הוא שהעסק אינו תיירותי בלבד. למה?
"בעבר עסקי התיירות טופלו יחסית טוב על ידי משרד התיירות ורצינו לפנות לעסקים שצריכים אותנו יותר. עסק תיירותי מאופיו גם קורא את האנשים אליו, וב'עסקים מרחוק' אין חובת הגעה של הלקוח לעסק. כיום הידלדלו התקציבים לעסקי התיירות, אבל עדיין יש ביקוש רב לתוכנית של עסקים שהם לא כאלה. ייתכן שנפתח את הסבב הבא לעסקים תיירותיים".
מעבר לתנאים שהציבה התוכנית - העסק צריך לשבת בנגב אך הממשק שלו אינו מקומי בלבד, הוא לא מעסיק יותר מעשרה עובדים ועוד - מה נדרש כדי להתקבל אליה?
"מעבר לנתונים היבשים, הרכיב המשמעותי בראיון הקבלה הוא הנכונות של בעל העסק לעבור את התהליך ולממן אותו. הכלים שאנחנו נותנים הם איכותיים, יש לנו סל של בעלי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום השיווק. אנחנו נותנים את המקסימום, אבל גם בעלי העסקים צריכים לעשות בשביל עצמם".

להצטרפות לסבב הבא של 'עסקים מרחוק' התקשרו אל תום שחף 052-8630336

אין תגובות: