יום חמישי, 6 ביולי 2017

חינוך על פרשת דרכים

חודש סוער עבר על העוסקים בחינוך באשכול ועל מי שהנושא קרוב ללבו - ישיבת מליאה טעונה בעקבות נתוני המיצ"ב, סיום תפקידו של מנהל יובלי הבשור ופגישת הנהגות ההורים עם ראש המועצה. שבוע לפני מפגש פתוח לציבור וכשברקע האיחוד הצפוי ובניית שני בתי ספר חדשים, שוחחנו עם נציגי הנהגות ההורים על המצב • כתבי 232

מדוע החליטו הנהגות ההורים של יובלי הבשור ונופי הבשור ליזום שיחה עם ראש המועצה?

אירית אפרתי (עין הבשור), יו"ר הנהגת הורים של יובלי הבשור:
"יזמנו את השיחה משום שמניתוח נתוני המיצ"בים של בתי הספר במועצה והמיצ"ב הרשותי (שהוא שקלול תוצאות המיצ"בים של כל בתי הספר) עולה שהחינוך באשכול נמצא בירידה כבר כמה שנים. העלינו סוגיות הקשורות למיצ"ב, אך לא רק אליו. הבענו את חוסר שביעות רצוננו ודרשנו לקבל תכניות פעולה. ראש המועצה לקח אחריות על המצב".

שני הפטל (צאלים), יו"ר הנהגת הורים של נופי הבשור:
"הדגשנו שאנו נותנות גיבוי מלא למנהלים, למורים ולצוותי ההוראה שלמדו את נתוני המיצ"ב לעומק, ועשו איתם עבודה רצינית למרות שהמיצ"ב זה לא הכול. העניין שלנו עכשיו הוא בשיח חינוכי ולא בעריפת ראשים. אנו מחפשים שותפים - ולא אשמים. לכן גם התרכזנו בתוצאות המיצ"ב הרשותי ודרשנו פתרונות כוללים".


מדוע החליטו בניצני אשכול שלא להצטרף לפנייה המשותפת לראש המועצה?

אייל דבורי (בארי) מרכז פורום לענייני חינוך של רכזי חינוך ומנהלי קהילה בקיבוצים, המייצג כאן את ניצני אשכול: "הנתונים בניצני היו סביב הממוצע הארצי ודומים לנתונים של שנים קודמות. מלבד זאת, המיצ"ב משקף מידע השוואתי שחשוב למשרד החינוך ולאו דווקא לנו. הנהלת בית הספר קיימה מפגש הסבר פתוח להורים והציגה את נתוני המיצ''ב בניצני ואת תכנית העבודה לשנה הבאה - ובכך מבחינתנו העניין הסתיים".

כיצד אתם רואים את הטענות שעלו במליאה על המיצ"בים ואת תשובות המועצה?

אייל: "כל דיון ציבורי על חינוך הוא מבורך. הטענות שעלו במליאה לא הועלו ביחס לניצני אשכול ולכן אין לנו עליהן עמדה. נראה שהמועצה מתייחסת בכובד הראש הנדרש לנושא".
אירית: "הדיון במליאה עסק בכלל החינוך המועצתי והתקיים לבקשתנו. עם זאת, יצאנו בהרגשה לא טובה. לצערנו, הגורמים הרלוונטיים במועצה לא לקחו אחריות על מצב החינוך באשכול. לשאלות הקשות שהועלו לא ניתנו תשובות - לא בישיבת המליאה ולא בחודש האחרון מאז קיומה. יתרה מכך, המליאה החליטה על הקמת ועדה לקידום החינוך במועצה בליווי יועץ חיצוני והובטח כי שלושה שבועות מקיום ישיבת המליאה יפורסם שם היועץ והוועדה תתכנס. היום, כחודש מאותה ישיבה, טרם נבחר יועץ ולא נקבעה פגישה לוועדה זו. אנו דורשים את מימוש ההחלטה".

החודש הודיע גיל יערי על סיום תפקידו כמנהל יובלי הבשור. כיצד הגבתם?

אירית: "גיל עשה את שיקוליו האישיים בבחירתו לעזוב את התפקיד. חשוב לציין שבשנתיים לניהולו, ולפי דבריו, הנהגת ההורים עמדה מאחוריו ונתנה רוח גבית לקידום בית הספר. עם זאת, ההנהגה גם ידעה לדרוש את התנאים החשובים בעינינו לקידום האקלים החינוכי בבית הספר. לצערי, גיל הוא המנהל החמישי שעוזב ב-8 שנים האחרונות. מרגע קבלת הבשורה הבנו כי עלינו להוסיף לדרישותינו מהמועצה גם דרישות הקשורות בתפקיד המנהל. במקביל הוקמו צוותי עבודה לקיום שיח הדוק יותר עם הקהילה, הרשות ומשרד החינוך כדי לוודא שבית הספר יזכה במנהל מוביל עם ניסיון מוכח שיצעיד את בית הספר לקראת המיזוג בצורה הטובה ביותר". 

מה תקוותכם לקראת המפגש בשיתוף הציבור שיזמה המועצה ב-11.7 ולקראת השנה הבאה?

אייל: "אנו רואים חשיבות גדולה בלקיחת חלק פעיל של ציבור ההורים בתהליך, ונשמח אם תהיה נציגות גבוהה של הציבור במפגש. אנו מתכננים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם כל הגורמים במטרה המשותפת לכולנו - הצלחתו של תהליך האיחוד".
שני: "בהנהגת ההורים של נופי הבשור הצבנו לעצמנו יעדים ממוקדים בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת בית הספר, ובהם דגש על מעורבות חברתית ויצירת מסגרות נוספות בתחום בית הספר. מבחינתנו חיוני להמשיך ולדאוג שהשיח על החינוך המועצתי יישאר בראש סדר העדיפויות".

מה ראוי שיקרה בתחום החינוך במועצה בזמן שנותר עד האיחוד?

אירית: "לצערי, אני מתקשה לראות הובלה של חזון חינוכי מועצתי. חזון שכזה היה מצעיד את ילדי האזור וצוותי ההוראה לתוצאות טובות יותר בכל המדדים. ההיצמדות לסקטוריאליות במועצה פוגמת בהנעת תהליכים בכלל ובחינוך בפרט. כל עוד נשאר ב'הם ואנחנו' לא נתקדם ואולי אף נצעד אחורה. יש לנו מורות מעולות וילדים מדהימים ואנחנו צריכים מנהיג שיוביל אותם. עלינו לשאוף להישגים בשילוב עם ערכים - חינוך למצוינות הוא בהחלט ערך לטעמי. החזון הוא ששלושת בתי הספר ישאפו למצוינות ולא יסתפקו בממוצע הארצי".

תגובת ראש המועצה גדי ירקוני: "מירב המשאבים של המועצה מופנים לחיזוק החינוך. המיצ"ב הוא כלי עבודה עבור בתי הספר והמנהלים, אך אנו כמועצה רואים עצמנו אחראים ולכן עסוקים בלימוד הנתונים ובליווי מקרוב של בתי הספר באמצעות תוכניות פעולה ממוקדות. במקביל אנו מגבשים צוות מוביל לחינוך שיכלול את כל הגורמים הנוגעים לדבר. תפקיד הצוות יהיה ללוות את התהליכים הבית-ספריים ולגבש מדיניות. אני מברך על המעורבות העמוקה של הציבור ומאמין שרק יחד, עם הגיבוי לאנשי החינוך שלנו, נצליח להבטיח את החינוך הטוב ביותר לילדינו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה