יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

זוכרים את אורים

החל פרויקט שיקום ושימור בית הביטחון באורים הישנה

בימים אלו מתממש חלום ישן, שחברי אורים הוותיקים חולמים זה זמן רב - החל שיקום בית הביטחון של אורים הראשונה, הנמצאת בין גבולות לצאלים (ממש לא במקום שכולנו מכירים בו את קיבוץ אורים היום).
לאחר שהמתחם שוחרר על ידי צה"ל משטחי האש (תודה ראשונה לרמי חרובי, למועצה האזורית ולמועצה לשימור אתרים) – החלה המועצה לשימור אתרים לשקם את הריסות המבנה.
שימש כמטרת אימונים. בית הביטחון באורים הישנה
כמה מילים על ההיסטוריה של המקום: קיבוץ אורים עלה על הקרקע במסגרת 11 הנקודות אשר הוקמו במבצע התיישבות גדול בנגב הצפוני, ביוזמת הסוכנות היהודית, במוצאי יום הכיפורים תש"ז, בלילה שבין ה־5 ל־6 באוקטובר 1946. מטרת המבצע היתה לגרום להכללת אזור הנגב בתוך גבולותיה העתידיים של המדינה היהודית, מטרה שכידוע הושגה במלואה.
קבוצת המתיישבים הראשונה כללה עשרים בחורים וחמש בחורות מגרעין של תנועת  הנוער מכבי-גורדוניה, יוצאי בולגריה  וכן בוגרי בן־שמן. הם  התיישבו בפאתי השטח שנרכש על ידי קק"ל (אדמות גריין) כחמישה ק"מ דרום־מזרחית לגבולות. באפריל 1947 נבנה בית הביטחון במרכז השטח שנרכש להתיישבות (אדמות 'עכווי'). חברי הקבוצה פירקו את הצריפים במחנה גריין ועברו להתגורר במחנה החדש, ב'צל בית הביטחון'.
ביוני 1948, בשלהי המלחמה, ביקש צה"ל מחברי קבוצת אורים לעבור להתיישב במבנים הנטושים של משטרת עימארה. בסוף המלחמה חברי אורים נשארו בעימארה, ושם התבסס קיבוץ אורים, צומח וגדל עד ימינו אלו.
במהלך השנים ניסינו, ותיקי הקיבוץ וראשוניו, להחיות את אורים הישנה על מנת לשמר את המקום ולהנציחו, ובכך ולהזכיר לנו ולבנינו את מעשי החלוצים שהתיישבו במקום. נוניק (נוח בן־חיים) ואני, אילנה בן־דב, דחפנו לשימור בית הביטחון והמתחם כולו, ואנחנו מקווים שבעתיד הקרוב תוביל למקום דרך למטיילים והוא יהפוך לאחד מאתרי התיירות הקשורים ל'דרך השדות'.
זה המקום להודות למועצה לשימור אתרים על שימור בית הביטחון, וכמו כן למועצה האזורית שלנו, בראשה חיים ילין ואיש האסטרטגיה בעז קרצ'מר העושים מאמצים לקדם את הנושא, ויחד עם גופים נוספים (קק"ל, מקורות, החטיבה להתיישבות) להביא לביצוע דרך הגישה והשילוט לאתר.

נוניק ואילנה בן־דב, אורים

השיקום: חיזוק המבנה, ניקוי ושילוט

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל החלה בימים אלו בפעולות הצלה, במטרה לשקם ולשמר את מבנה בית הביטחון  של אורים הישנה (גריין). בית הביטחון שימש שנים רבות כמטרת אימונים למחנה צאלים והוא מנוקב והרוס למחצה. השיקום כולל את הצלת המבנה, חיזוקו כמות שהוא ללא שום תוספות ותיקונים, הסרה וניקוי מכלול בטון וברזל מסוכנים והסדרת ניקיון השטח סביב המבנה. בתום עבודת השיקום ייראה המבנה בדיוק כפי שנראה כיום, אך מחוזק ובטוח יותר.
בשלב זה לטובת הנחלת סיפור המקום מתוכנן שילוט בלבד.
בכוונת המועצה האזורית יחד עם קק"ל דרום לחבר את המבנה ל'דרך השדות' והמים וכך להוסיף אטרקציה נוספת למכלול דרך תיירותית זו.
בתקווה לשיקום אתרי מורשת נוספים במועצה אזורית אשכול,
יוגב עפר, מנהל מחוז דרום במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל