יום שבת, 11 באוקטובר 2014

באו לעזרה

חניכי מכינות קדם צבאיות, ובראשן המכינה הקדם צבאית ע"ש רבין, ששמעו אחרי 'צוק איתן' שביישובי עוטף עזה זקוקים לעזרה, לא היססו - עשרות מהם הגיעו לאשכול, עבדו בחקלאות, בנוי, ואיפה שרק היה צריך אותם • עפרה בן נתן

אם ראיתם בחודש האחרון חבר'ה ישראלים צעירים מניפים טוריה, קוטפים עגבניות ומסיידים קירות – לא דמיינתם. חניכי מכינת רבין הגיעו לאשכול וסייעו ביישובים בכל מה שהתבקשו.
דביר בשן, ראש המכינה הקדם צבאית להכשרת מנהיגות חברתית על שם יצחק רבין הממוקמת במכללת אורנים, מספר שבתחילת ספטמבר התקבלה פנייה דרך התנועה הקיבוצית לבוא לעזור ליישובים בעוטף עזה. הפנייה הועברה לחניכי המכינה שהחליטו להרים את הכפפה ולהגיע לעוטף. 85 חניכים השתתפו במבצע, מחציתם עזרו ביישובי אשכול. החניכים ישנו בבארי ומדי בוקר יצאו לעבודה בקיבוצים ובמושבים.
החניכים עבדו בחקלאות, בתחזוקה, בחינוך, בנוי, ואפילו בחדר אוכל ובכל־בו. "ביום הראשון שפרסמנו שאנחנו רוצים להגיע לעזור קיבלנו 60 בקשות, ביום השני כבר היו 120 בקשות", מספר דביר, "החניכים פגשו צורך אדיר לעזרה בשטח אבל גם קהילות מאוד חזקות חברתית".
מכינת רבין היא אחת מ־36 המכינות הקדם צבאיות בישראל. מטרת המכינות להכין את בני הנוער לשירות משמעותי בצה"ל. החניכים מגיעים למכינה לאחר סיום התיכון ולפני הגיוס לצבא. "כמו שנת שירות אבל עם תפיסה חינוכית אחרת", אומר דביר.

 

אווירה חלוצית

יעל סטדין, מנהלת הקהילה של קיבוץ עין השלושה, סיפרה שהגיעו אליהם שמונה בנים ובנות "איכותיים ומדהימים" לתקופה של שבוע וחצי. "הם עבדו בחקלאות, בנוי, במרכולית ובמטבח. כשמבצע 'צוק איתן' הסתיים וחזרנו לקיבוץ גילינו שהנוי שלא טופל במשך המבצע קמל וספג נפילות של פצמ"רים. החלטנו להקדיש ידיים עובדות לשיקום הנוי ועשינו זאת בעזרתם של חניכי המכינה". החניכים סיפרו לה שהתגובות של החברים אליהם היו מאוד חמות והם הודו להם רבות על עזרתם.
אחד מהמתנדבים בעין השלושה, רועי שור, בן 18.5 מרמת גן, מאשר שהמתנדבים קיבלו יחס חם ואוהב מהחברים בקיבוץ. "למדתי דבר חשוב", אומר רועי, "למדתי שיש מקומות שצריכים עזרה אבל לא בהכרח מראים זאת. עבורי הדבר הפך את הנתינה למשמעותית יותר".
יעל ארבר, בת 17.5 מהישוב נירית, התנדבה בקיבוץ סופה. "עזרנו לצבוע את בתי הילדים בקיבוץ. בזמן 'צוק איתן' החברים לא היו בשביל לבצע את המשימה ואנחנו באנו לעזור להם להשלים אותה בזמן".
איך בכלל עלה הרעיון להתנדב ביישובי עוטף עזה?
"ראש המכינה פנה אלינו וסיפר שהתקבלה בקשה לעזרה מהתנועה הקיבוצית. התקיים דיון במליאת החניכים וההחלטה להרים את הכפפה ולהתנדב ביישובי עוטף עזה התקבלה פה אחד".
עתליה אדרי, רכזת החינוך של קיבוץ סופה מספרת שיעל ושלושה חניכים נוספים הגיעו להתנדב בקיבוץ. "הם היו איתנו שבועיים, חבר'ה איכותיים מאוד, ממש תענוג. נוצר קשר מיוחד בינם לבין בני גילם מהקיבוץ, שזה כבר ערך מוסף.ביקשו להישאר איתם מעבר לשעות העבודה אך הדבר לא התאפשר".
חניכי מכינת רבין באשכול
בעקבות מכינת רבין הגיעו לעבוד באשכול גם חניכים ממכינת העמ"ק בעמק בית שאן. במשק הפרחים והפירות של עמרי ואייל כהן מעין הבשור עבדו ארבעה חבר'ה ממכינת רבין וארבעה נוספים ממכינת העמ"ק. "הם היו מאוד חמודים, מלאי מוטיבציה לתרום", מספרת ענבל כהן, "קיבלנו הודעה שחניכי מכינת רבין מחפשים לעבוד ולעזור, יצרנו איתם קשר והם הגיעו. כל בוקר נסענו להביא אותם והם עבדו עד הצהריים. בצהריים דאגנו להם לארוחה ומקלחת חמה, והם חזרו לישון בבארי".
וזה עזר לכם?
"מאוד עזר. במהלך המלחמה שטחים הוזנחו וטיפלנו רק במה שדחוף. הם הגיעו ועזרו לקדם דברים, עבדו בשטחים של האננס, בפפאיה, בפרחים. הם עבדו יפה מאוד והיה נחמד ומרענן לעבוד עם חבר'ה צעירים, הייתה אווירה טובה, של חלוציות ועזרה הדדית".