יום חמישי, 5 במאי 2016

תקועים בשוליים

עדכון עדכון עדכון 

 המאבק הצליח – מעבר ארז ייפתח 

העיתון שלנו ירד לדפוס ב-1 במאי, וכבר באותו יום חלו התפתחויות בעניין הכביש. ביום שני הודיע שר הביטחון כי מעבר ארז ייפתח למעבר סחורות לרצועת עזה - כפי שדרשו תושבי המועצה וראש המועצה. "נראה כי המטרה הושגה", אמרו במטה המאבק על כביש 232, "לאורך כל הדרך מטרת המאבק שלנו הייתה פתיחת מעבר סחורות נוסף לעזה, ונראה כי הצלחנו. כמובן שנעקוב אחר לוחות הזמנים של פתיחת מעבר ארז ואחר כמות המשאיות שעוברות דרכו, כדי לוודא שהצו אכן מהווה את הפתרון המובטח". "אלו חדשות מעולות", אמר ראש המועצה גדי ירקוני, "פתיחת מעבר ארז תקל משמעותית על התנועה בכביש 232. הוכחנו שיחד אנחנו עוצמתיים ויכולים להניע מהלכים משמעותיים". יום לפני הודעתו של שר הביטחון התבשרנו כי הגבלת שעות הנסיעה של המשאיות, שהיתה אמורה להיכנס לתוקף ביום שלמחרת, נדחתה בהחלטת בית המשפט. מועצת המובילים ונהגי המשאיות עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים, וזה דחה את יישום ההוראה האוסרת על נסיעת המשאיות בין 7 ל-9 ובין שלוש לחמש עד סוף הדיון בעתירה. כעת נשאר לראות מה יחליט בית המשפט, על רקע ההחלטה לפתוח את מעבר ארז.   


כביש 232 גבה בשבוע שעבר קורבן נוסף, כשנעמה חדד מבארי נהרגה בתאונת דרכים עם משאית ביציאה מהקיבוץ. ההגבלה על תנועת המשאיות תיכנס לתוקף השבוע, אך במועצה חוששים שתביא עמה יותר נזק מתועלת • נגה גדג'

עוד לא עבר חודש מאז שכתבנו פה על המאבק נגד תנועת המשאיות בכביש 232, ולמרבה הצער התגשמו התחזיות הקודרות שמהן חששנו. נעמה חדד מבארי נהרגה בשבוע שעבר בתאונת דרכים עם משאית, סמוך לקיבוץ.
התאונה אירעה ביום ראשון ה-24.4 בשעות הבוקר, בצומת הכניסה לבארי, כאשר נעמה ובעלה מאיר ביקשו לצאת מהקיבוץ אל כביש 232 והתנגשו במשאית עמוסה שהייתה בדרכה דרומה למעבר כרם שלום. נעמה נהרגה במקום ומאיר נפצע קל ופונה לבית החולים סורוקה. נהג המשאית נבדק במקום התאונה ולא נזקק לפינוי. למקום הגיעו מיד בוחני תנועה שאספו ממצאים בשטח, וגם מפקדת מחוז דרום של משטרת התנועה נכחה במקום.
התאונה הטרגית הסעירה את הרוחות באשכול. הצער והעצב נמהלו בכעס ובזעם - הרי תושבי המועצה התריעו, שוב ושוב, על המצב בכביש, חזרו ואמרו שיש לפעול בדחיפות כדי למנוע את הקורבן הבא, ונראה כי איש אינו שומע. אדישותה של הממשלה הביאה לאובדן חיים.
"התרחיש הטרגי שממנו חששנו התממש", אמר ראש המועצה גדי ירקוני, "כביש 232 מהווה סכנת חיים". 
"כולנו ידענו שקורבן נוסף של המשאיות הוא רק עניין של זמן", אומר תומי קלפאוך ממטה מאבק תושבי אשכול במשאיות. "לצערנו את אשר יגורנו בא לנו. נמשיך להיאבק עד שמשרד הביטחון יפתח את מעבר ארז להכנסת סחורות לרצועה, והמשאיות יפסיקו לעבור דרך הכביש שלנו. אנחנו מארגנים כרגע שיירה נוספת שתעכב את תנועת המשאיות בדרך למעבר, וקוראים לכל תושבי המועצה להצטרף אלינו. אפשר להתעדכן בפעולות שלנו בפייסבוק 'הקרב על הכביש', כי רק ביחד נוכל להפסיק את הטירוף הזה'".

מישהו אמר חלם?

באמצע החודש החולף התבשרו תושבי אשכול כי ההגבלה על תנועת המשאיות בכביש 232 תיכנס לתוקפה ב-2 במאי. שר התחבורה ישראל כץ הודיע כי תיאסר נסיעת משאיות שמשקלן מעל 12 טון בשעות 7:00-9:00 ו-17:00-15:00, בכל הצירים המרכזיים לרצועת עזה: מצומת בית קמה במזרח, שער הנגב בצפון וצאלים בדרום.
תושבי אשכול בירכו תחילה על ההחלטה, אך כעבור זמן קצר התברר שבניגוד להודעתו הראשונה של השר - לפיה ההגבלה תחול רק על משאיות המובילות סחורה למעבר כרם שלום - ההוראה הרשמית של שר התחבורה תחול גם על המשאיות שמשמשות את תושבי האזור (אך לא על כלי רכב צבאיים).
נראה אם כך ששר התחבורה רצה לברך ויצא מקלל, שהרי לא יעלה על הדעת שהמועצה תהיה נצורה במשך ארבע שעות מדי יום. חלק גדול מפרנסת תושבי המועצה תלוי במשאיות המובילות סחורה חקלאית. אם לא יוחרגו מההגבלה המשאיות שלנו תיפגע פרנסת החקלאים והיצרנים במועצה, שלא לדבר על שגרת החיים של התושבים שתימנע מהם אספקה של סחורות, ציוד או אפילו לחם וחלב. התוצאה תהיה שאת המחיר של הכנסת הסחורות לעזה ישלמו - שוב - תושבי אשכול.
"זה לא הגיוני שסוגרים לנו את הפרנסה", אומר שלמה מלכה, בעל משאית ממושב עין הבשור, "למה שלא יפתחו את המסוף בלילה? ההגבלה הזו נועדה רק לסתום לנו את הפה". 
"ההגבלה היא בבחינת 'לשפוך את התינוק עם המים', אומר מנכ"ל יח"מ דרור תנורי, "לא נוכל לעבוד בצורה כזו. צריך להחריג מההגבלה משאיות של מגדלים מאשכול ולא - ייגרם לנו נזק עצום". 
"אם הצו לא ישונה אז אין לו טעם", אומר ראש המועצה גדי ירקוני, שפנה בבקשה למשרד התחבורה להחריג את המשאיות החקלאיות מהצו. משרד התחבורה הסכים עם גדי, שהרי מטרת ההגבלה אינה לפגוע בתושבי אשכול, וכעת המועצה בודקת יחד עם המשרד פתרונות אפשריים. ייתכן כי יחולקו מדבקות למשאיות המשמשות את תושבי האזור, או שתהיה רשימה של נהגים שמותר להם לנסוע בשעות ההגבלה.

מסוכן עוד יותר

בעיה נוספת עם הגבלת השעות היא שהיא עלולה ליצור מציאות מסוכנת עוד יותר, שכן מספר המשאיות לא יפחת והעומס בשעות המותרות יהיה גדול עוד יותר. תושבים רבים טוענים כי כתוצאה מההגבלה, דווקא בשעות שהילדים חוזרים מבתי הספר ייסעו על הכביש יותר משאיות והסכנה תגבר. "המצב החדש מפחיד אותי עוד יותר", אומרת אור חסידים מעין הבשור, "הרי כמות המשאיות לא תשתנה והן רק יידחסו לשעות מסוימות והנהגים ייכנסו לאטרף כדי להספיק או להתחמק מהשעות האסורות. מי שיימצא על הכביש בשעות המותרות - כולל ההסעות חזרה הביתה של תלמידים - יהיה חשוף עוד יותר לסכנת משאיות דוהרות".
מי שמתנגדים אף הם להגבלה הם כמובן נהגי המשאיות, ומועצת המובילים והמסיעים פנתה לשר התחבורה וליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבטל את ההוראה, בטענה כי ההגבלה תביא לפגיעה אנושה בעסקיהם של חברות ההובלה. המובילים אף איימו כי יפנו לבג"ץ אם ההגבלה לא תבוטל. עוד טענו המובילים, כי
החניונים המוצעים לחניית המשאיות בשעות ההגבלה אינם מספיקים לכמות המשאיות הצפויה, מה שיגרום למאות משאיות לחנות בשולי הדרך באופן לא בטיחותי.  

עזרה לכולם 

נעמה חדד נולדה ב-1948 בתימן ועלתה לארץ עם משפחתה בגיל שנה. מגיל 6 עד 18 התגוררה בפנימיית "בית יעקב", שהייתה לה לבית.


באוניברסיטה למדה הוראה וחינוך, ולאחר הלימודים לימדה בבית ספר בירושלים. באוניברסיטה הכירה נעמה את מאיר והשניים נישאו. שנה לאחר נישואיהם הגיע הזוג הצעיר לבארי, שם נולדו שלושת ילדיהם.

נעמה הייתה מורה ומחנכת, ומאות מתלמידי האזור למדו אצלה לשון ותנ"ך. רבים מהם מספרים כי בזכותה הצליחו בבגרויות. "היא נלחמה שאצליח, עזרה לי מכל הלב", סיפרה עליה תלמידה לשעבר. במהלך השנים פעלה עם נוער עולה, התנדבה במסל"ן, טיפחה ילדים ממוצא אתיופי, התנדבה ב"תלם", אימצה חיילים בודדים ועזרה לכל מי שנזקק.