יום שני, 20 ביולי 2015

הכביש הזה הוא שלנו

ניידת אחת (בינתיים), 50 מתנדבים (ועוד 15 בדרך) ושאיפה להתרחב. משרד תנועה חדש נפתח במועצה במטרה לאכוף את חוקי התנועה בכבישי אשכול. המתנדבים והמתנדבות עוברים הכשרה מקצועית, מקבלים רובה ומצטרפים לשוטרים בניידת. מנהל התחנה: "אנו פועלים למען תושבי אשכול"; דנה שביט, מתנדבת מעין הבשור: "שנהגי המשאיות יידעו שיש אכיפה ושלא ייקחו את החוק לידיים.


דנה שביט מעין הבשור הגיעה בשנה שעברה למקום התאונה שבה נהרגה חלי סולטן ז"ל דקה אחרי האירוע. באותו הרגע היא הבינה שהיא חייבת לעשות משהו. היא הבינה שאסור שתקרה עוד תאונה קטלנית כזו שבה מקפח את חייו תושב המועצה, ליד הבית. "הנושא של כביש 232 מטריד אותי מאוד. הבנתי את הסכנה ושאם לא נטפל בכביש, יהיה עוד קורבן".
בשבועות האחרונים נפתח משרד תנועה חדש במועצה וניידת נוסעת על הכבישים המרכזיים באשכול. דנה מתנדבת על הניידת, מסייעת באיתור ובגיוס מתנדבים ודואגת שיעברו טסט ומטווחים. "כרגע אנחנו פועלים בעיקר בהיבט החינוכי. תרבות הנהיגה כאן  מאוד מדאיגה - לא עוצרים בעצור ועוקפים בפס לבן ואנחנו מנסים לחנך לתרבות נהיגה אחרת. יש מעל 400 משאיות שנוסעות פה מדי יום. אנחנו רוצים  שיידעו שיש במועצה האזורית אשכול  ניידת ויש אכיפה. שלא ייקחו את החוק לידיים ושלא יורידו מכוניות מהכביש".

צריכים עוד מתנדבים
משרד התנועה, מש"ת אשכול שמו, מורכב משוטרים וממתנדבים של אגף התנועה זרוע דרום, רובם תושבי המועצה, ומטרתו העיקרית היא לסייע באכיפת חוקי התנועה כדי להקטין את מספר תאונות הדרכים בכבישים המרכזיים במועצה. עד כה התגייסו כ-50 מתנדבים, רובם תושבי אשכול, ועוד 15 מתנדבים מועמדים להצטרף לפעילות. טווח הגילאים של המתנדבים עד כה נע בין 23 ל-63 ושליש מהם נשים. במש"ת מעוניינים לקלוט מתנדבים נוספים והמטרה היא להגיע ל-80 מתנדבים, על מנת לקבל ניידת נוספת. 
ההכשרה של המתנדבים מורכבת משני שלבים: בשלב א' לומדים את סמכויות השוטר, נהלי מרדף, שימוש בנשק וחוקי התנועה. לאחר חצי שנת פעילות המתנדבים עורכים את שלב ב', שבסיומו הם מוסמכים לרשום דו"חות. שעות הפעילות של המתנדבים הן שמונה בבוקר עד אחת בצהריים וארבע אחר הצהריים ועד תשע בערב. המתנדבים, שנושאים נשק מסוג מיקרו גליל, מחויבים ל-12 שעות פעילות חודשיות לכל הפחות. בתחילת דרכם הם מצטרפים למשמרת ביחד עם שוטר, לאחר סיום שלב ב' של ההכשרה הם כבר עובדים לבד.

למען תושבי אשכול
רס"מ בילי בן שטרית אמון על גיוס והכשרת המתנדבים. הוא כבר 20 שנה בתחום התנועה ולדבריו, הניידת לא עובדת בתוך היישובים ככלל ומתמקדת בעיקר באכיפת חוקי התנועה בקרב משאיות שנוסעות בכבישים הבינעירוניים במועצה: כביש  232 (צומת סעד-כרם שלום), כביש 241 (צומת מעון-צומת גילת), כביש 222 (צומת גבולות-צומת משאבים) וכביש 234 (צומת צאלים-צומת רעים). 
לדבריו, "עבירות התנועה העיקריות שבהן נתקלה הניידת עד כה הן מטען לא קשור, מטען לא מכוסה ומטען יתר. אחת המשימות היא טיפול מונע באירועי 'כמעט תאונה' - כלי רכב שעומדים בשולי הדרך בצורה שמסכנת את התנועה ואכיפה ממוקדת של משאיות הנעות על כביש 232. מש"ת אשכול הוקם ופועל על מנת לשרת אך ורק את תושבי אשכול", אומר בילי, "מזה מספר שבועות אנו אוכפים כנגד משאיות. מספר רכבים הושבתו ורישיונות הנהגים נפסלו. מספר גדול של נהגים קיבלו דוחות שנושאים ניקוד שלילי גבוה במשרד הרישוי. אנחנו בתחילת דרכנו. יש לנו ניידת אחת. ככל שיגיעו יותר מתנדבים - כך משרד התנועה יגדל ונקבל ניידות נוספות שישרתו אותנו".

המעוניינים להתנדב מוזמנים לפנות לבילי בן שטרית בטלפון – 0586278883