יום חמישי, 5 ביוני 2014

אוניברסיטת אשכול בנגב

תיכון מעולה זה כבר לא מספיק בשבילנו - בקרוב תהיה לנו גם אוניברסיטה. קמפוס של האוניברסיטה הפתוחה מתוכנן להיפתח במרכז הצעירים במועצה כבר באוקטובר הקרוב. ההשכלה הגבוהה מגיעה לאשכול, וכולם מוזמנים להצטרף • נגה גדג' 

צעירים מאשכול שחשקה נפשם בהשכלה גבוהה רכשו עד היום את תורתם ותארם בתל אביב, ירושלים או באר שבע, והאופציה הקרובה ביותר הייתה מכללת ספיר. אך ייתכן שבקרוב לא יהיה צורך להתרחק כדי ללמוד – קמפוס של האוניברסיטה הפתוחה מתוכנן להיפתח במרכז הצעירים אשכול כבר בשנת הלימודים הבאה.
הלימודים באשכול יתקיימו כמו בכל הקמפוסים של האוניברסיטה הפתוחה ברחבי הארץ, והתואר יהיה תואר ראשון של האוניברסיטה. למי שלא מכיר, נספר שהאוניברסיטה הפתוחה היא אוניברסיטה לכל דבר, רק שאין לה מבנה מרכזי אלא היא מאפשרת לימודים בכ־50 מרכזים ברחבי הארץ. הסטודנטים מגיעים להרצאות פעם או פעמיים בשבוע, ובנוסף עומדים לרשותם אמצעים ללמידה מהבית דרך ספרים ודרך האינטרנט.
"השכלה גבוהה היא אחת המטרות של מרכז הצעירים מיום היווסדו", אומרת עינת אלישיב, מרכזת פעילות מרכז הצעירים באשכול, "אנחנו רוצים להנגיש את ההשכלה הגבוהה לצעירים באשכול, שילמדו לתואר ראשון פה, ליד הבית".
איך עלה הרעיון להקים קמפוס באשכול?
"התחלנו לטפל בנושא ההשכלה הגבוהה כבר בשנה שעברה, כשניסינו והצלחנו לקיים במרכז הצעירים קורס פסיכומטרי. לפני כמה חודשים פנה אלינו אביעד בשרי, שמשתתף בפורום הצעירים – הוא הפורום שמנהלת טל קלמר־גלעד ומורכב מצעירי המועצה - וסיפר שהוא לומד באוניברסיטה הפתוחה בבאר שבע ושכדאי לנסות להקים קמפוס גם באשכול".
רעיון מצוין!
"זה גם מה שאנחנו חשבנו. אביעד סיפר שהוא כבר נפגש עם המנהלת והיא לגמרי בעניין. אני ושרון בסיל יצרנו קשר עם האוניברסיטה הפתוחה ונסענו להיפגש עם המנהלת ד"ר דיתה קלינמן. היא נרתמה לרעיון, באה לפה לפגישה עם חיים ילין ובעז קרצ'מר, וככה קיבלנו אישור לפתוח פה קמפוס".


לשלב לימודים ועבודה

אביעד בשרי, בן 23 מחולית, הוא סטודנט למדעי המדינה וחינוך שנה שנייה באוניברסיטה הפתוחה, וכאמור הוא זה שהעלה את הרעיון לפתוח קמפוס של האוניברסיטה באשכול. "האוניברסיטה הפתוחה מבוססת על שיטה שמאפשרת לך ללמוד מהבית", מספר אביעד, "אני לומד יום מרוכז בשבוע (ויש אנשים שמעדיפים ללמוד שני ימים בשבוע אחרי הצהריים) אבל הרעיון הוא שאתה לא חייב לבוא לשיעורים - יש ספרים שיש בהם את כל החומר הלימודי, ויש שיעורים מצולמים ואתר אינטרנט, ומי שרוצה יכול ללמוד מהבית ולבוא רק למבחנים".
יש מבחנים?
"בטח, כמו בכל אוניברסיטה. גם השיעורים הם כמו בכל אוניברסיטה, רק שבאוניברסיטה הפתוחה הכיתות הן קטנות מה שמאפשר למרצה לתת יחס אישי לכל תלמיד".
וכשיהיה קמפוס פה באשכול?
"זה יהיה אדיר. אני חושב שחייבת להיות אפשרות לצעירים באשכול לקבל השכלה גבוהה ליד הבית. זה יהיה נהדר אם הצעירים של אשכול יעשו את התואר הראשון שלהם פה במועצה. זה מתאים לנו גם כי אנחנו מועצה של אנשים עובדים, והאוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לשלב לימודים עם עבודה. העובדה שיש גמישות ושיש אפשרות ללמוד רוב הזמן מהבית מאפשרת גם לאנשים עובדים או להורים ללמוד. אני עובד במשרה מלאה ואסיים את התואר בשלוש שנים, אם כי יש אפשרות לפרוס את התואר עד שבע שנים".
מזל שאתה חלק מפורום הצעירים...
"נכון )-: אני קורא לכל הצעירים במועצה לבוא לפורום של מרכז הצעירים, זה גוף שדרכו כל תושב יכול לעשות שנוי בצורת החיים שלנו פה במועצה".

מסלול לתואר

הלימודים באוניברסיטה הפתוח הם לימודים אקדמיים ברמה גבוהה, ויש להם כמה יתרונות שאין באוניברסיטה רגילה. פרט לאפשרות ללמוד קרוב לבית אין צורך בפסיכומטרי ובתעודת בגרות כדי להתקבל לאוניברסיטה – זה אומר שמי שרוצה להתחיל ללמוד ואין לו פסיכומטרי ובגרות לא צריך להשקיע שנה בהכנות אלא יכול להתחיל ללמוד כבר באוקטובר הקרוב. בנוסף אפשר להמשיך ללמוד במקום אחר אם עוברים דירה, ואפילו ללמוד מחו"ל. יש גם אפשרות לעבור באמצע התואר לאוניברסיטה אחרת ולקבל הכרה בקורסים שנלמדו באוניברסיטה הפתוחה.
"אנחנו רוצים שהצעירים יישארו לחיות פה גם כשהם סטודנטים", אומרת שרון בסיל, מנהלת המחלקה לצמיחה דמוגרפית במועצה, "המועצה רואה בהשכלה גבוהה חלק מסל השירותים שניתנים לתושבים. כרגע הכוונה היא לפתוח כאן מסלול לתואר ראשון, אבל אם יהיה ביקוש נפתח גם לימודי תעודה, לימודי שפות וקורסים שונים".
שרון מספרת שבתוכנית שותפים גופים רבים שהקמפוס יכול להתאים להם: צה"ל – שמעוניין שאנשי קבע וקצינים ילמדו פה, 'נופי הבשור' – כי יש לאוניברסיטה הפתוחה תוכנית לתלמידי תיכון מצטיינים, 'נווה אשכול' – כי נבחנת אפשרות שפנסיונרים יוכלו להשתתף בשיעורים כשומעים חופשיים. שרון: "שיתפנו גם את 'מעברים' וגם נציגים מהחלוציות, כדי שאם יהיה צורך נוכל לתת מענה מיוחד לסטודנטים מהחלוציות. כמובן שהלימודים יהיו פתוחים גם לסטודנטים מחוץ לאשכול".
אז מה קורה עכשיו?
"קודם כל יתקיים יום פתוח ב־10.7. כל מי שמתעניין ורוצה לשמוע פרטים מוזמן לבוא ליום הפתוח, או להתקשר אלינו בכל יום אחר. כדאי גם להיכנס לאתר של האוניברסיטה הפתוחה ולהסתכל על המגוון הרחב של אפשרויות הלימודים. בשלב הזה אפשר להירשם מבלי לשלם דמי הרשמה. הקורסים ייפתחו לפי העניין שיביעו הנרשמים - כיתת לימוד תיפתח אם יהיו לפחות 15 נרשמים, כך שאם יהיו 15 סטודנטים שרוצים ללמוד כלכלה נפתח קורסים בכלכלה, אם יהיו 15 סטודנטים שרוצים ללמוד היסטוריה נפתח קורסים בהיסטוריה. המטרה היא שהסטודנטים יתחילו ויסיימו את התואר הראשון כאן".
לפרטים, שאלות והרשמה: sharon@erc.org.il ;08-9929123/181
היום הפתוח יתקיים ב־10.7 במרכז הצעירים