יום רביעי, 7 במאי 2014

המנהיגוֹת

קורס 'מנהיגות את המחר' מעניק למשתתפות בו כלים וידע על מנת להשתלב בעשייה הציבורית ביישובים ובמועצה. "אנחנו רוצות להרחיב את מעגל ההשפעה שלנו, לעשות למען הבית, למען  אשכול" • נגה גדג' 

20 נשים מיישובי אשכול מתכנסות פעם בשבועיים במועצה, לומדות ומדברות על מגדר, השפעה ופוליטיקה מקומית. כל זה קורה בקורס 'מנהיגות את המחר' שנפתח בחודש שעבר ומיועד להעניק למשתתפות כלים וידע שיאפשרו להן להשתלב בעשייה הציבורית ביישובים ובמועצה.
הקורס, שנחשב איכותי וייחודי, מסובסד על ידי התנועה הקיבוצית, ארגון משקי הנגב והמועצה ומועבר על ידי יפעת ניימן מעמותת כ"ן (כוח נשים), עמותה שמתמקדת בקידום מנהיגות נשים.
רונית מינקר, דוברת המועצה והאחראית על תחום קידום מעמד האישה באשכול, מסבירה שהקורס משתלב כחלק מפעילות פורום הנשים שקם לאחרונה במועצה, כאשר אחד היעדים שהוגדרו הוא להגדיל את מספר הנשים בוועדי היישובים ובמליאת המועצה. "במליאה יושבות רק חמש נשים מתוך 37 חברי המליאה", אומרת רונית, ומתוך כל חברי הוועדים ב־32 יישובי אשכול 29% בלבד הן נשים, כאשר בתשעה יישובים אין נשים בכלל בוועד".
מרכזת הקורס, ענת חן מהאגף האסטרטגי במועצה, סיפרה שהתוכנית הייתה לפתוח קורס של 15-12 משתתפות, אך בסופו של דבר נרשמו לקורס עשרים נשים. "לשמחתנו הייתה היענות גדולה מאוד לקורס ויצאנו לדרך עם עשרים נשים איכותיות ומלאות מוטיבציה, וכולן מאשכול".
נשים איכותיות ומלאות מוטיבציה. משתתפות הקורס

לגלות מעורבות

לירז בר לב ממגן היא אחת המשתתפות בקורס. "הקורס נותן ארגז כלים בתחום הפוליטי – איך להיכנס למליאת המועצה, לוועדים, לוועדות", מספרת לירז. "אנחנו מקבלות גם ידע תיאורטי, גם כלים מעשיים וגם הזדמנות לתרגול העשייה".
מה הביא אותך לקורס?
"במשך שנים אני פעילה בקיבוץ שלי, וחשבתי שהגיע הזמן לעשות גם למען המועצה, להגדיל את מעגל ההשפעה שלי. אני מרגישה שדברים במועצה זזים ואם רוצים להשפיע צריך לגלות מעורבות".
את מאמינה שאחרי הקורס תשתלבי בעשייה ציבורית? 
"בהחלט כן, השאיפה היא להיות בעתיד חברת מליאה, כמובן לאחר רכישת הידע, הכלים וההתארגנות המשפחתית. נכון להיום המליאה והוועדות נפגשות בשעות שקצת בעייתיות למשפחות עם ילדים קטנים. אבל אני בטוחה שגם את זה ניתן לשנות ולהתאים למשתתפות. בינתיים למדתי שישיבות המליאה פתוחות לציבור ושאפשר להצטרף לוועדות השונות כנציגת ציבור, ואני בהחלט מתכוונת לממש את הזכות להשפיע ולהצטרף לעשייה".
ולמה רק לנשים?
"לנשים יש המון מה לתרום, ואחת ממטרות הקורס היא לבדוק למה הן לא מתמודדות על תפקידים פוליטיים ולא לוקחות חלק בעשייה ציבורית. יושבות בקורס המון נשים מדהימות, איכויות, חזקות, חלקן כבר פעילות במועצה, שכדאי לכולנו שהן יהיו יותר פעילות במועצה. בקורס למדנו שבין עובדי המועצה יש הרבה נשים, גם בתפקידים בכירים, אבל דווקא במליאה שזה גוף שמקבל החלטות חשובות אין מספיק נשים. את המצב הזה אנחנו רוצות לשנות".