יום שני, 5 במאי 2014

עשו שוק

ההצלחה של המשומשוק באשכול היא ללא ספק יריית הפתיחה בדרך להפיכה למועצה מקיימת • נגה גדג'

במגירת המטבח שלי מונחות שש צלחות חדשות, בארון הבגדים שמלה לילדה וג'קט וינטאג' בשבילי ועל מדף הספרים ארבעה ספרים שהילד בחר. לא, לא הייתי בתל אביב, גם לא בקניון הנגב. הכל מהמשומשוק של אשכול.
המשומשוק התקיים בתחילת החודש ברחבת המועצה, ולא פחות משהיה חגיגה של קניות היה חגיגה של נתינה והתנדבות. הרעיון פשוט – לכולנו יש בבית חפצים שאנחנו כבר לא משתמשים בהם – חולצה שכבר לא תעלה עליי, משחק שהילדים כבר לא משחקים בו. כולנו גם רוצים לקנות דברים שאין לנו. מה יותר הגיוני מלמכור את הדברים האלה אחד לשני? אולי רק לקנות את הדברים האלה אחד מהשני.
זה הרעיון שעמד מאחורי המשומשוק הראשון של אשכול, ואליו התווסף גם הרצון לעזור למשפחות נזקקות, שכל הכסף שנאסף במכירה יועד להן.
הכוח המניע מאחורי הפרויקט הם טל ולילך שמיר מאוהד, יחד עם בשמת גלין מנהלת האגף לאיכות הסביבה, ענת תבורי מנהלת מחלקת הבריאות ודני פזיק יו"ר הוועדה לאיכות הסביבה."הרעיון יצא מתוך צוות חשיבה של הוועדה לאיכות הסביבה של המועצה", מספרת לילך, "כבר הרבה זמן חברי הוועדה מעוניינים ליצור אירוע מקיים כחלק מתוכנית העבודה ולהתחיל בתהליך הטמעה של שפת הקיימות - לא רק מחזור ואיכות סביבה אלא גישה כוללת. הוועדה גם חיפשה דרך לגייס פעילים סביבתיים במועצה, והמשומשוק התאים בדיוק למטרות הללו. לזה הצטרף הרצון של המחלקה לשירותים חברתיים להקים במועצה חנות יד שנייה לנזקקים, והעיתוי המתאים – כי לקראת פסח זה זמן טוב להיפטר מדברים שכבר לא צריך. חשבנו שזו הזדמנות טובה גם לתרום לאחרים וגם לשמור על הסביבה".
איך שוק כזה עוזר לשמור על הסביבה?
סוג אחר של צריכה. המשומשוק
צילום: עטר אופיר גנילוין
"אחת הבעיות בחברה המערבית היא צריכת יתר. אנחנו קונים המון דברים חדשים שהייצור והשינוע שלהם מזהם ומבזבז הרבה משאבים. מנגד אנחנו גם זורקים הרבה דברים, וגם זה מזהם את הסביבה. אם במקום לקנות משהו חדש נקנה משהו שמישהו אחר רוצה לזרוק נעשה שירות טוב לסביבה. שוק כזה גם מאפשר לצרוך אספקה מקומית, לא צריך לנסוע רחוק בשביל לקנות, אפשר וכדאי לקנות מה שכבר יש באזור".

לא חייבים מותגים

המשומשוק כשמו כן הוא, היה בעצם שוק. שוק עם המון דוכנים של פריטים שנאספו מתושבי אשכול במהלך השבועות שלפני המכירה.
איך עשיתם דבר כזה?
"כשהתלבטנו איך לקיים את השוק הזה החלטנו שהדרך הכי טובה היא לגייס את הילדים והנוער. והם באמת שיתפו פעולה והתגייסו בשמחה. בני הנוער עברו בבתים ואספו את החפצים שהאנשים נתנו".
והייתה היענות?
"עצומה. כל מי שהגענו אליו נתן בשמחה, ולא רק מי שהגענו עד אליו - קיבלנו המון טלפונים מאנשים שרוצים לתת, ושואלים לאן להביא ואיך אפשר להשתתף. גם האנשים שהקימו ותפעלו את הדוכנים פעלו בהתנדבות, היו המון מתנדבים ורק בזכותם השוק הצליח".
איך היה?
"התחלנו ממקום של אמונה מצד אחד וחששות מחוסר היענות מהצד השני. לא ידענו אם אנשים יתרמו וכמה דברים נצליח לאסוף. לא ידענו גם אם אנשים יבואו לקנות. אבל לשמחתי התבדינו. הייתה אווירה מקסימה, אנשים נתנו מכל הלב. אם חד־הורית ניגשה לאחר המתנדבות בשוק ואמרה לה שהיא מאושרת, שסוף סוף היא יכולה לקנות לבן שלה דברים שהיא רוצה. בנוסף גם אספנו 5,000 שקלים שעברו למען משפחות נזקקות. כל החפצים שלא נמכרו ישמשו כבסיס לחנות יד שנייה שתיפתח בקרוב".
יהיה עוד משומשוק?
"אני משוכנעת שכן. יש כבר כמה אנשים שהציעו להיות חלק מההפקה בפעם הבאה. הפרויקט הזה עונה על צרכים הקיימים בקהילה, אנשים שמחים לתרום וגם רוצים לקנות יד שנייה. שמחנו לראות שאנשים באזור לא מחפשים רק מותגים אלא מחפשים גם סוג אחר של צריכה. ראינו שאפשר להסתדר גם בלי זארה וגולף אנד קו. שאפשר לקנות אחלה דברים יד שנייה.
"אנחנו מודים מאוד לכל מי שתרם והשתתף. לכל הנוער והמתנדבים ועובדי המועצה הרבים שעזרו. קיבלנו המון תגובות חיוביות ואנחנו מקווים שזו תחילתה של מסורת".


קורס מנהיגות סביבתית

אחת ממטרות המשומשוק הייתה לגייס תושבים שיפעלו כפעילי קיימות ביישובים. "אנחנו רוצים להזמין את התושבים במועצה להיות חלק פעיל בתחום הקיימות של המועצה שלנו ולהרים יחד פרויקטים נוספים שיהוו גאווה לאשכול", אומרת לילך.
אז אם נושאי סביבה וקיימות חשובים לכם ואתם רוצים לקחת חלק בעשייה וגם ללמוד ולהתפתח בתחום, אתם מוזמנים לחת חלק בקורס לפיתוח מנהיגות סביבתית.
הקורס מקנה ידע וכלים לתושבים על מנת שיפעלו לקידום נושאי הסביבה במסגרת ועדת איכות סביבה ביישובם. הקורס מיועד לפעילים סביבתיים הפועלים היום ומבקשים להצטרף למסגרת הפעילות המועצתית וכן למצטרפים חדשים.
משתתפי הקורס ירכשו ידע וכלים בבחינת סוגיות סביבתיות והובלת מהלכי שינוי, כולל תכנון וביצוע של פרויקטים בתחומי הסביבה; התייעלות השימוש במים ובאנרגיה והטיפול בפסולת ומחזור, גינון אקולוגי, חינוך סביבתי, שמירת טבע ושימור השטחים הפתוחים.
הקורס כולל הרצאות, ימי סיור והכנת פרויקט אישי או יישובי.
לפרטים והצטרפות:negevito@gmail.com 052-4703672