יום שני, 10 בפברואר 2014

להשאיר את המגבלה על החוף

יאיר, אלמוג ויותם בן נתן מתלמי יוסף אוהבים לצלול. גם לעזור ולהתנדב הם אוהבים, לכן הם הצטרפו לפרויקט הצלילה של עמותת 'אתגרים' והיום הם מלווים מוגבלים מתחת למים • בר צ'פט

לפני שנה יצאה משפחת בן נתן מתלמי יוסף - האב יאיר (49) ובניו אלמוג (21) ויותם (16) - לעוד צלילה ספונטנית באילת, אחת מיני רבות שהם נוהגים לעשות במהלך השנה. בשובם לחוף בסיום הצלילה הבחינו השלושה בקבוצת צוללנים מיוחדת. היה זה מועדון הצלילה של עמותת 'אתגרים', שמאפשר לאנשים עם מגבלות לצלול בעזרת צוללנים מתנדבים.
צוללן נכה במסגרת פרויקט 'אתגרים'
"נדהמתי כשראיתי אותם", נזכר יאיר. "ברגע שהם יצאו מהמים אי אפשר היה שלא לראות את האושר על פניהם ואת שמחת החיים שלהם. עד אותה צלילה לא שמעתי שום דבר על הפרויקט הזה אבל באותו רגע הבנתי שהמים נותנים למוגבל תחושה של חופש מוחלט ושל שחרור. זה מקום בו הם מרגישים שווים בין שווים באוכלוסייה. הצלילה מאפשרת להם להשאיר את המגבלה על החוף, לשכוח מקשיי היומיום ולזרום עם המים".
בפגישה נוספת עם חבורת הצוללנים של 'אתגרים' ביקש יאיר להצטרף ולהתנדב יחד עם אלמוג ויותם בפרויקט הצלילה. "יצאנו להסמכה של יומיים, במהלכה עברנו צלילות שונות ומגוונות על מנת שנוכל להבין את תחושת הצוללן המוגבל מתחת למים. עברנו צלילות כאשר פלג הגוף תחתון שלנו קשור ומנוטרל, או צלילות עם עיניים מכוסות לחלוטין כדי לדמות צלילת עיוורים".
לאחר ההסמכה הצטרפו יאיר, אלמוג ויותם למספר צלילות ניסיון עם 'אתגרים', בהן שימשו כמלווים של מלווים כדי ללמוד את העבודה עם 'החברים' (כך מכונים המוגבלים בעמותה) ולרכוש ניסיון.
כיצד מתנהלת צלילה עם מוגבל?
"זו עבודה מאוד מורכבת. ישנם סוגים רבים של מוגבלויות ולכל מתנדב יש עבודה שונה עם החבר שלו. העבודה שלנו כמתנדבים היא להוביל את הצוללנים בבטחה לאורך כל התהליך שמתחיל עוד לפני הצלילה עצמה. אנחנו עוזרים להם להתארגן ולעלות על ציוד הצלילה, להגיע למים ולדאוג שהצלילה תעבור בשלום. ישנם מוגבלים שצריכים שממש יסחבו אותם מתחת למים ויובילו אותם, וישנם רבים שמסתדרים לבד ורק זקוקים להשגחה כללית".
יותם, אלמוג ויאיר בן נתן

כיף חיים

רונית טבוש מראשון לציון מרכזת בהתנדבות את פרויקט הצלילה של אתגרים.
מי יכול להתנדב בפרויקט?
"בכדי להתנדב בפרויקט הצלילה של העמותה עליך להיות מוסמך ברמה של שני כוכבי צלילה לפחות ומספר מסוים של צלילות. בנוסף המתנדבים עוברים קורס הדרכה בסופו הם מוסמכים ללוות צוללנים נכים".
איך נראה סוף שבוע של צלילה משותפת?
"בשתי מילים - כיף חיים. צריך לראות את זה כדי להבין במה מדובר, חבורה של מטורפים יורדת למים ועושה חיים מטורפים. רוב הצלילות מתבצעות באילת ולכן אנו נערכים מראש, קובעים תאריכים, מפרסמים אותם ומזמינים את המתנדבים ואת החברים להירשם".


קצה גבול היכולת

עמותת 'אתגרים - ספורט אתגרי, העצמה ושילוב חברתי של אנשים מיוחדים' הוקמה על ידי נכי צה"ל ובעלי מוגבלות לפני 18 שנה. מטרת העמותה היא לתמוך באנשים מיוחדים בעלי מוגבלות פיזית, פגועי מוחין ואוטיסטים, דרך פעילויות ספורט מגוונות ופרויקטים רבים וגדולים כמו צלילה, רכיבה על אופניים, קארטינג, אומניות לחימה ועוד רבים.
העמותה מאפשרת למוגבלים להגשים חלומות על ידי לקיחת הגוף עד לקצה גבול היכולת ואף מעבר לו, כאשר כל זה נעשה במאמץ רב, הנאה וחיוך.
הצלילות והטיולים של אתגרים פתוחים בפני כל מוגבל שעבר את הקורסים הנדרשים ואת מבחני הבטיחות וההתאמה של הפרויקט. יותר מ-100 צוללנים הוכשרו במסגרת קורסי הצלילה שקיימה עמותת אתגרים עד היום.
איך מצטרפים: צוללנים שרוצים להתנדב בפרויקט יכולים ליצור קשר באינטרנט עם 'אתגרים' או לפנות לרונית טבוש  052-6134048 או ליאיר בן נתן 050-6686559.